Statsminister Giorgia Meloni var til stede da den italienske energigiganten Eni lørdag signerte en gassavtale verdt 8 milliarder dollar med Libyas statsdrevne oljeselskap NOC.

Libya er det andre nordafrikanske landet Meloni besøker denne uka. Hun er på jakt etter gass som kan erstatter russisk energi etter Russlands invasjon av Ukraina. Tidligere i uka var hun i Algerie, Italias viktigste naturgassleverandør, der hun signerte flere avtaler.

Under Melonis besøk signerte direktørene for Eni og NOC en avtale om utvikling av to gassfelt utenfor landets kyst. Planen er å starte utvinning i 2026, og det skal ifølge Eni også bygges et anlegg for karbonfangst.

Dette er Enis første store prosjekt i det konfliktfylte Libya siden starten på 2000-tallet. Eni har fra før en andel på 80 prosent av gassproduksjonen i Libya.

Kritisk oljeminister

Meloni landet på Mitiga, den eneste fungerende flyplassen i Libyas hovedstad Tripoli, under et stort sikkerhetsoppbud lørdag. Med seg hadde hun utenriksminister Antonio Tajani og innenriksminister Matteo Piantedosi, opplyser kontoret hennes.

Hun møtte blant andre Abdul Hamid Dbeibah, som leder en av Libyas rivaliserende regjeringer. Libya skulle holdt valg i 2021, men det er utsatt på ubestemt tid. Det førte til at parlamentet som holder til i Benghazi, utnevnte en egen regjering da Dbeibah nektet å gå av.

Lørdagens gassavtale ventes å føre til ytterligere splid mellom de rivaliserende regjeringene øst og vest i Libya. Også innad i Dbeibahs regjering er det misnøye. Oljeminister Mohamed Aoun beskriver i lokale medier avtalen med Eni som «ulovlig» og sier NOC ikke konsulterte hans departement.

Italienske kystvaktbåter

Libya har vært preget av kaos og uro siden opprørere med luftstøtte fra Norge og andre Nato-land styrtet Muammar Gaddafis regime i 2011. Rivaliserende militser med ulike utenlandske støttespillere kjemper om makten.

Menneskesmuglere er blant dem som utnytter kaoset.

Nettopp migrasjon var et naturlig tema under Melonis besøk i Libya. På en felles pressekonferanse med Meloni sa Dbeibah at Italia skal levere «fullt utstyrte» båter til den libyske kystvakten, som bidrar til å stanse migrasjonsstrømmen til Europa.

Hvert år legger tusenvis av mennesker ut på livsfarlige båtreiser fra den libyske kysten i håp om å krysse Middelhavet og komme til Europa via Italia. De kommer fra ulike land i Afrika og Midtøsten og flykter fra krig, konflikt eller fattigdom.

Tvangsretur

Melonis ytre høyre-regjering, som tiltrådte i oktober, har lovet å hindre migranter i å komme til Italia. I fjor ble det registrert mer enn 105.000 slike ankomster.

Samtidig har Italia og EU siden 2017 bidratt med å finansiere, trene og utstyre den libyske kystvakten. Kystvakten har stanset båter med til sammen titusenvis av mennesker de siste årene og tvunget dem tilbake.

Forrige tirsdag kantret en båt med minst 150 mennesker utenfor kystbyen Garabulli like øst for Tripoli, ifølge Libyas Røde Halvmåne. 8 ble funnet døde, 58 er savnet, mens 84 overlevende ble brakt til regjeringsstyrte interneringssentre, ifølge organisasjonen.

FN har gjentatte ganger advart om at migranter og flyktninger i Libya risikerer tortur, menneskehandel, voldtekt og andre overgrep.

Mange av dem som tvangsreturneres til Libya, er ifølge Amnesty International plassert i interneringsleirer og utsatt for overgrep, utpressing og tvangsarbeid.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.