Foto: Skjermdump fra reklamefilm. 

Da Orkla lagde reklamefilm for Safari-kjeks, passet de på å fylle opp med barn som signaliserer «mangfold». Men selv det var ikke nok til å gjøre alle til lags. For nå må filmene stanses, på grunn av brudd på regler om reklame rettet mot nettopp barn.

Det er NTB som melder om at Orkla er felt av Matbransjens Faglige Utvalg for sin TV-reklame for Safari-kjeks. Utvalget mener reklamefilmen markedsfører usunn mat rettet mot barn.

Her handler det om flere ulike filmer, der man ser glade barn danse, mens de koser seg med Safari-kjeks fra Orkla.

For å være sikker på at ingen skulle bli fornærmet over noe, hadde Orkla sørget for at filmene innholder påfallende høy andel av barn med «annet etnisk opphav» enn norsk. Dermed trodde de antagelig at alt lå til rette for å motta velvillige nikk fra det politisk korrekte etablishment.

Men den gang ei. For i sin iver etter å score gode mangfoldspoeng, hadde man dessverre begått en annen tabbe, nemlig å overse reglene for markedsføring rettet mot barn.

Ifølge NTB har Matbransjens  Faglige Utvalg (MFU) behandlet to klager knyttet til reklamefilmer for Safari-kjeks. Begge klagene går på at reklamen er rettet mot barn.

«De innklagede filmene benytter glade barn som danser og leker etter trendy musikk. MFU vurderer reklamen til å oppmuntre barn og unge til å spise søte kjeks. Filmene er sendt på tidspunkter som ikke er forenlig med et slikt innhold», skriver MFU i en pressemelding.

Her dreier det seg om reklamefilmer som er sendt før klokken 21.

«Dette er i strid med MFUs retningslinjer», skriver MFU videre. De opplyser at Orkla og selskapets underleverandører TV 2, Discovery og Nent ikke har overholdt instruksjonene om ikke å sende reklamefilmene før etter klokken 21.

Orkla opplyser til Nationen at de beklager det som har skjedd.

– Vi har tatt initiativ til et felles møte mellom Orkla, TV-kanalene og mediebyrået for å skjerpe rutinene og sørge for at vi sammen kan få dette til å fungere slik det skal fremover, sier Elisabeth Aandstad Ekheim, kommunikasjonsdirektør i Orkla Norge til avisen.

I dag bør tydeligvis det meste av reklame inneholde flest mulig rollefigurer av fremmedkulturelt opphav. «Typiske, norske familier» fremstilles gjerne som bestående av minst én voksen av slik bakgrunn, og det samme med barna. Jo mer «mangfold» man klarer å presse inn, jo bedre reklame tror man åpenbart det er. Hvis disse figurene i tillegg kan snakke litt om bærekraft, klima osv, er det meste på plass. «Se så flinke vi er, dere».  Tror de at de selger mer på denne måten?

Men markedsføringsbedriftene bør altså merke seg at formelle regler om reklame inntil videre gjelder, selv om det som vises skulle være aldri så politisk korrekt.

 

Støtt Document

Du kan enkelt sette opp et fast, månedlig trekk med bankkort: [simpay id=»280380″]

Eller du kan velge et enkeltbeløp: [simpay id=»282505″]

Du kan også overføre direkte til vårt kontonummer 1503.02.49981

Vårt Vipps nummer er 13629

Støtt oss fast med Paypal:


 

Kjøp julegaver fra Document Forlags utsøkte utvalg her!

.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.