Foto: Javad Parsa / NTB

TV 2 må gjennomføre store økonomiske kutt, det antydes summer på minst 400 millioner kroner. Sjefredaktør Olav T. Sandnes utelukker ikke nedbemanning.

Norges nest største TV-kanal, TV 2, sliter i motvind. Nå meldes det om så betydelige økonomiske problemer at det må foretas betydelige kutt.

Foreløpig anslag er et kostnadskutt på 400 millioner kroner, ifølge NTB.

TV 2-ledelsen vil prøve å unngå nedbemanninger. Men det er ikke helt enkelt når det er snakk om innsparinger av et slikt format, og nettopp lønnskostnader utgjør en sentral del av kostnadsbildet i en slik organisasjon.

– Vi skal nå snu alle steiner og se på innsparingsmuligheter i hele virksomheten, sier Sandnes.

Han forklarer hvordan kanalen har havnet i en slik situasjon:

– Mediebransjen er under sterkt press i Norge og globalt. Samtidig skaper den teknologiske utviklingen behov for nye og større investeringer som TV 2 bør og må ta. Betydelig økte priser på produksjon og attraktivt innhold, en svekket norsk krone og økt konkurranse rammer alle redaktørstyrte medier. Det får nå konsekvenser også for TV 2, sier sjefredaktør og administrerende direktør Olav T. Sandnes i TV 2 til sin egen kanal.

Kanalen har foreløpig ikke røde tall, man leverer et lite overskudd. Men overskuddet langt fra i den størrelsesorden eierne forventer at en slik virksomhet skal ha:

Kampanje skriver at TV 2 i fjor hadde en omsetning på rekordhøye 6,61 milliarder kroner, men at driftsresultatet falt fra 503 millioner kroner i 2021 til fjorårets 77 millioner kroner som følge av svakere makroøkonomi, bortfallet av Premier League og distribusjonskonflikt.

Når det gjelder utsiktene fremover, så er det et problem for TV 2 at det tradisjonelle reklamemarkedet er fallende. Mye tyder på at det vil brukes stadig mindre penger på kjøring av reklamefilmer på TV.

Digitale aktiviteter og andre former for markedsføring tar en større del av reklamepotten.

Folk lei av politisk korrekte reklamefilmer

Et problem for en kanal som i fremtiden skal leve blant annet av å vise reklamefilm på skjermen, er muligens at TV-titterne i de tusen hjem er temmelig lei av å bli påprakket politisk korrekte reklamefilmer.

Nå skal så å si enhver reklamesnutt, for tannkrem, matvarer eller banktjenester, handle om såkalt mangfold og bærekraft. Personer med innvandrerbakgrunn dukker opp i enhver sammenheng, og alle er i tillegg gjerne opptatt av «klima». Hvem gidder å se slikt?

Når folk ikke bruker tid på disse kjedelige, misjonerende reklamefilmene, så merker annonsørene at de får liten uttelling ved å kjøre dem. Så kutter de ned på bruken av reklamefilm på TV.

Mange vil mene at de burde prøve å lage litt mindre politisk korrekt visvas, og i stedet prøve å appellere til noe folk faktisk bryr seg om og lar seg engasjere av. Så ville kanskje reklame på TV bli interessant igjen.

TV 2 prøver på sin side å hanke inn penger der de kan. Denne uken ble det kjent at TV 2 har levert søknad til Kultur- og likestillingsdepartementet om en ny periode som kommersiell allmennkringkaster.

 

Gode bøker fra Document! Bestill i dag:

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!

Støtt Document ved å kjøpe bøker fra Document Forlag!

Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:

Husk å støtte Document:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.