Kommentar

Etter først å ha fjernet sin omstridte reklamefilm, har nå SAS lagt den ut igjen. Denne gangen i en forkortet og «tydeligere» versjon, som de selv sier. Men hovedbudskapet er det samme: Skandinavia har ikke mye å være stolte av, det meste kommer utenfra. Ikke minst bindersen.

SAS lanserte nylig en reklamefilm der de er opptatt av å formidle at vi skandinaver i bunn og grunn ikke har noen egen kultur. Alt vi tror vi står for av verdier og tradisjoner, er ting vi har kopiert fra andre. Ergo finnes det ikke noe som er typisk skandinavisk.

Dette merkelige, nærmest selvhatende resonnementet er «begrunnet» gjennom en håndfull eksempler fra de tre landene. For oss nordmenn poengteres det at bindersen (av alle ting) visstnok ikke er noen norsk oppfinnelse likevel.

Dermed finnes det ifølge SAS ingenting som er «ekte» norsk. Det var bindersen eller ingenting, altså.

Reklamen førte til massive protester og sinte reaksjoner fra publikum i alle de skandinaviske landene. Sjelden vekker et stykke reklame slik unison harme og misnøye. På Facebook var det tilnærmet 100 negative reaksjoner for hver positive.

Mange oppfattet det hele som nok et politisk korrekt bidrag for å fortelle oss skandinaver at vi er nokså lite verdt, og at vi derfor skal være sjeleglade for alt og alle som kommer fra andre, mer velfungerende kulturer og nasjoner. Det minner om den type globalistisk propaganda en del organisasjoner og politikere for tiden synes det er så stas å slå om seg med.

Ifølge Dagbladet var reaksjonene både krasse og tydelige, og på Facebook og i andre kanaler haglet de negative kommentarene.

– Hvorfor hater SAS skandinaver, spør en person på Facebook.

– Gratulerer med den dummeste reklamefilmen noensinne, skriver en annen.

– SAS, jeg ser fram til at dere går konkurs, skriver en tredje.»

Avisen forteller at også SAS´egne ansatte er misfornøyde med dette.

«Lederen for SAS Pilot Group, Christian Laulund, skriver i en e-post at han er kritisk til reklamefilmen.

– Reaksjonene (..) viser at våre kunder reagerer sterkt og er opptatt av det skandinaviske varemerket SAS, skriver han, ifølge Dagbladet.

Ulike steder på Facebook ses andre, treffende kommentarer:

« De eneste som vil applaudere denne filmen, er de som tilhører Rødt/MDG/SV. De kjøper ikke flybilletter uansett».

«De fleste norske ord finnes i andre språk, i ulike varianter. Betyr det at norsk språk ikke finnes?»

De massive reaksjonene filmen ble møtt med, burde for en profesjonell markedsorganisasjon være en klokkeklar dom fra det markedet man henvender seg til.

SAS undergraver her de sympatier og den lojalitet man gjennom årtier har bygget opp. Ikke minst sparker man bena under den innsatsen egne, dyktige ansatte i luften og på bakken har lagt for dagen i møtet med kunder, dag ut og dag inn.

De fleste som så ettertrykkelig går i baret og dummer seg ut, vil ta en viss lærdom av det. Man vil normalt slå retrett, og for all del unngå at slikt skjer igjen.

Men hos SAS-ledelsen påstår man å ha et annet syn på saken. Der er man opptatt av et «budskap» som det dumme publikummet visstnok ikke har forstått:

« Om vi inte hade varit så nyfikna på vår omvärld hade Skandinavien inte sett ut som det gör», sier Martin Adonis, kampanjeansvarlig i SAS, i en pressemelding.

Man mener altså at filmen bare viser hvor fint det er å reise ut i verden, og komme hjem med inspirasjon og nye tanker.

Javel? Hvis det var det man ville ha frem, ville det muligens vært en ide å si nettopp det? Man hadde vel ikke trengt å ta omveien om å fornærme og piske sitt eget publikum, sine egne kulturer og nasjoner.

Slikt er bare pinlig amatørskap fra feilansatte mennesker som tror de er med på noe «stort og viktig». De glemmer at det de skal gjøre, er å sørge for at kunder i et tøft marked velger å fly med SAS. Svært lite ved denne filmen bidrar til det.

Men til tross for at SAS-ledelsen angivelig var svært så tilfreds med denne filmen, gikk det merkelig nok bare timer før man valgte å fjerne den. Man hevdet at det sto en slags «koordinert aksjon» bak de negative innspillene.

I en særdeles underlig artikkel i Dagens Næringsliv blir frustrasjonen mot filmen forsøkt koblet opp mot høyreekstremisme og til dels nynazisme. Det er intet mindre enn et nokså patetisk forsøk på avsporing. Man kan lure på hva som får næringslivsavisen DN til å la seg bruke i en slik nærmest bisarr konspirasjonsmanøver.

Nå er det altså lagt ut en ny og kortere versjon av reklamefilmen. Her sies det ikke lenger at det «ikke finnes» noe som er skandinavisk. Det er behendig klippet bort, i det som smaker av en panikkartet redningsaksjon på bakrommet. Noen prøver å redde stumpene av millioninvesteringen.  Men man forsetter å rakke ned på vår kultur, og kronargumentet er at bindersen kommer utenfra.

Hvis dette selskapet har et fungerende styre, er det kanskje på tide at noen derfra rydder opp i det laget som per i dag sitter og sløser bort selskapets midler på selvdestruktiv reklame. SAS er en sterk merkevare, og det er mye å bygge videre på.

Avslutningsvis er det interessant å se hvordan konkurrenten Norwegian responderer, i en post på Facebook:

«Heldigvis kan ingen ta fra oss ostehøvelen», skriver man. De triller ballen inn i et åpent mål, så å si.

Det må oppleves som en gave for Norwegian å se hva som bedrives i markedsavdelingen hos SAS for tiden.

Kjøp boken til Kjell Skartveit her!


Støtt Document

Du kan enkelt sette opp et fast, månedlig trekk med bankkort:

Eller du kan velge et enkeltbeløp:

kr

Du kan også overføre direkte til vårt kontonummer 1503.02.49981

Vårt Vipps nummer er 13629

For Paypal og SMS se vår Støtt Oss-side.