Foto: Faksimile fra Twitter.

Det er ikke alltid så lett å gjøre alt 100 prosent «riktig» i disse woke-tider. Et svensk reklamebyrå presterte å snuble ettertrykkelig i sine egne, politisk korrekte ben.

Reklamebyråer og deres kunder strekker seg til det ytterste for å imøtekomme alle tenkelige politisk korrekte hensyn. Man er livredde for at noen skal bli «krenket». Man vil være flinkest i «mangfoldklassen».

Spesielt må alt av «minoriteter» behandles med ytterste varsomhet, og gis maksimalt av positiv oppmerksomhet. De fleste bedrifter innen markedsføring fremstår som livredde for å trå feil i dette minefeltet, som de for øvrig selv har bidratt til å skape.

Denne iveren etter å være så politisk korrekt som mulig, kan imidlertid vippe over og ende med helt absurde resultater. Det så man nylig et eksempel på i Sverige.

Samnytt forteller:

På sociala medier uppmärksammas i veckan en reklamkampanj där man i sin iver att vara så politiskt korrekta som möjligt gjort en svart persons hand lika mörk på båda sidor, skriver avisen.

Det er snakk om en stor kampanje, som er vist frem blant annet på T-banene:

Bakom kampanjen för streamingtjänsten BookBeat står reklambyrån Bold Scandinavia, där svarta tycks vara så pass exotiska att man inte känner till hur dessa ser ut i verkligheten. Reklamkampanjen finns bland annat i Stockholms tunnelbana.

Kampanjen har ført til storm på Twitter, der folk slakter den pinlige tabben:

Flere eksempler på kritiske kommentarer, som det er mange av:

En komisk og pinlig trend

Mange mener den politiske korrekte manien i reklamen nærmer seg ren parodi. Også i Norge ser man daglig hvordan den ene bedriften etter den andre er opptatt av å fylle sine reklamer med «mangfoldspersoner».

-Se, vi har også flerkultur i reklamefilmen vår, er vi ikke flinke?

I praksis ender man opp med å prøve å tegne et bilde av et Norge som stort sett består av mennesker med afrikansk utseende.

 

Et eksempel på reklamens versjon av en «typisk norsk familie». 

Til nød kan man dytte inn noen med asiatisk bakgrunn, men det ser av en eller annen grunn ikke ut til å være like populært. Reklamens ideelle skandinaver kommer helst fra Afrika.

Man må undres, tror disse reklamefolkene og markedsføringsbedriftene at dette er kommunikasjon folk her i landet kjenner seg igjen i? Hva i alle dager er det man prøver å oppnå med denne reklamen?

Det kan virke som om målgruppen for bedrifters markedsføring er drastisk endret.

Før snakket man til kunder og forbrukere, og prøvde å få dem til å kjenne seg igjen i budskapet, slik at de ville kjøpe det man har å selge. Man ville lage noe folk kunne kjenne seg igjen i, og identifisere seg med.

Nå ser det ut som om de ansvarlige er mest opptatt av å innynde seg hos politisk korrekte pressefolk og aktivistgrupper. Man møtes sikkert med velvillige nikk, men det spørs om det er så mye salg å hente der.

Det hele virker fryktstyrt i bedriftene, fremfor drevet av rasjonelle tanker om hva som faktisk vil fungere hos forbrukere rundt om i byer og bygder.

Av og til blir det bare komisk, som i det svenske eksempelet. Men mest av alt er det pinlig å se denne daglige oppvisningen i tåpelighet. Kan de snart slutte med dette?

Les også om tidligere ufrivillig «mangfoldshumor»:  

Stakkars IKEA, snubler i «mangfoldet» uansett hva de gjør

 

Bestill gode bøker fra Document forlag:

Kjøp Alf R. Jacobsens sensasjonelle «Stalins svøpe: KGB, AP og kommunismens medløpere» her!

Kjøp «Et vaklende Europa» av Carl Schiøtz Wibye her!

Vi ønsker oss enda flere abonnenter:

Vi setter stor pris på et bidrag til vårt arbeid, bruk Vipps eller konto:

 

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.