Bilde fra Storebrands reklamefilm der personer fremstilles som fossiler. 

I en ny reklamekampanje går Storebrand hardt ut mot noe de kaller «fossiler». Det er personer som ikke deler Storebrands syn på klimasaken. På denne måten skal Storebrand bli «en vinner», hevdes det.

Storebrand driver, etter det man forstår, fortsatt med forsikring og investeringer. Men i stadig større grad fremstår dette selskapet som en politisk aktivist, med skråsikre, intolerante og nedlatende holdninger mot andres syn og meninger.

I en ny kampanje fra dette selskapet er man opptatt av å latterliggjøre den ganske betydelige delen av befolkningen som ikke bekjenner seg til den omstridte teorien om menneskeskapte klimaendringer. De kalles «fossiler», det vil si utdaterte, nærmest åreforkalkede mennesker uten vett og forstand. De er eldre, dumme og vemmelige menn.

Noen spor av ydmykhet eller respekt for andres syn er vanskelig å få øye på.

Til Kampanje forklarer selskapets markedsledelse hvorfor man velger en slik temmelig polariserende og hånlig måte å tilnærme seg befolkningen på:

–  Med denne kampanjen ønsker vi å ta et tydelig standpunkt mot meninger om bærekraft som vi mener er utdaterte.

Det gjelder for eksempel holdninger som at klimaendringer ikke er menneskeskapte, eller at næringslivet ikke har en rolle i omstillingen til lavutslippssamfunnet, sier markedsdirektør Camilla Haveland i Storebrand.

Dette er en påfallende nedlatende tone overfor mennesker med andre meninger. Det er alltid noe grunnleggende usympatisk over denne typen bedrevitende tone. Slikt  lyder ekstra umusikalsk og malplassert fra et selskap man må tro ønsker å vinne venner og kunder fremfor å skape seg fiender og miste kunder.

Ifølge Kampanje tror markedsdirektør Haveland at denne kampanjen vil gjøre Storebrand til «en vinner»:

–  I Storebrand tror vi de selskapene som løser morgendagens utfordringer, også vil være morgendagens vinnere. Det er ikke noe vi bare sier i markedsføring. Det er investeringsfilosofien vår, sier hun.

Storebrand mener åpenbart å sitte på ubestridte svar på de mange kompliserte og omdiskuterte spørsmål klimavitenskapen består av. Selskapets markedsdirektør hever seg dermed freidig over all den kunnskap som finnes i de fagmiljøer som ikke deler selskapets synspunkter.

Hun redegjør ikke for hvilken kompetanse man internt i Storebrand, og kanskje spesielt hun selv, har på felter som fysikk, meteorologi, geologi, solforskning og andre relevante naturvitenskapelige fagområder.

Et profilsøk hos Assessit viser at den klima-belærende markedsdirektøren ikke har noe som helst av utdanning fra de nevnte fagfeltene. Hun er Master i Business & administration og har jobbet en del med kundeutvikling, fremgår det.

Ingen faglig bakgrunn for egen skråsikkerhet, med andre ord. Det gjør det hele bare enda mer oppsiktsvekkende og enda mer useriøst.

Storebrand prøver å latterliggjøre sine kunder, men ender i realiteten opp med å latterliggjøre seg selv. Til dette har de ifølge Kampanje fått hjelp av et reklamebyrå, noe som ikke akkurat øker den vitenskapelige troverdigheten.

En rekke respekterte fagpersoner både i Norge og i andre land, med både doktorgrader, professortitler og tung forskererfaring, er faktisk helt uenige i det som fra «kundeutvikler» og markedsdirektør Camilla Haveland i Storebrand fremlegges som en klokkeklar fasit på klimafeltet. Kan det bli stort mer tåpelig?

Man må spørre seg: Har virkelig selskapets ledelse gitt denne personen og hennes lettbente avdeling grønt lys til å opptre på denne måten overfor befolkningen?

Hvem er egentlig målgruppen for dette påfunnet? En klikk journalister og politikere i hovedstaden? Er det dem som nå begeistret skal kaste seg på telefonen og bestille forsikringer og sparepakker fra «klimaselskapet» Storebrand?

Hva med de tusenvis av nordmenn som allerede er forsikringskunder hos nettopp Storebrand og som ikke kjøper de bastante påstander Storebrand agiterer så aggressivt og uforsonlig for?

Innbiller noen i Storebrand seg at disse kundene setter pris på å bli trakassert på denne måten og kalles «fossiler» av en markedsdirektør med syltynn kunnskap om hva hun snakker om?

Er kanskje målet at man skal si opp sitt kundeforhold hos Storebrand? Det vil nemlig være en svært naturlig reaksjon for mange. De færreste vil «drites ut» av sitt forsikringsselskap eller sin bank.

Hvis det fremdeles jobber noen voksne i Storebrand, kanskje i selskapets styre, vil det være et klokt trekk å avslutte denne pinlige kampanjen nokså umiddelbart. Skaden blir bare større for hver dag den ligger ute.

Ingen blir «vinner» av å latterliggjøre andre, spesielt ikke egne kunder.

Les mer komikk om hvordan Storebrand «redder verden»:

Greta-vanviddet: Også i reklamen skal barna «redde verden»

Bestill bøker fra Document forlag:

Kjøp Kents bok her!

Kjøp «Et vaklende Europa» av Carl Schiøtz Wibye her!

Vi setter stor pris på et bidrag til vårt arbeid, bruk Vipps eller konto:

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.