Budweisers nye reklamefilm. Foto fra Twitter. 

Budweiser tapte store beløp på sin politisk korrekte reklame med en transperson. Nå vil de bøte på skaden, med en ny, over-patriotisk film som hyller «The American Spirit».

I et forsøk på å score politisk korrekte poeng, lanserte det populære ølmerket Budweiser en reklamekampanje med den kjente transpersonen Dylan Mulvaney:

Dette viste seg å bli en fiasko av de helt store. Det aller siste det øldrikkende amerikanske publikum ønsket å identifiseres med, var en figur som dette. Document omtalte saken, se artikkel under.

Nå beskriver Fria Tider neste kapittel i denne nokså spesielle markedsførings-føljetongen. Nå beveger ølprodusenten seg i stedet ut i parodiens grenseland, for å blidgjøre grunnfjellet av sin kundemasse:

Budweiser uppges ha förlorat miljarder på sin politiskt korrekta transvestitkampanj.

Nu har öltillverkaren släppt en närmast parodiskt patriotisk reklamfilm som istället hyllar «den amerikanska andan», rapporterar New York Post.

Salget av Bud Light, USAs mest populære ølsort, raste etter att Budweiser lagde reklamekampanje med Tiktok-transvestitten Dylan Mulvaney som feiret «365 dager som kvinne».

Amerikanske bareiere meldte raskt om at nesten alle kunder som vanligvis bestiller Bud Light, begynte å drikke noe annet i stedet. De ønsket ikke å være en del av en politisk korrekt trans-familie.

I det amerikanske markedet renner milliardene fort ut når salget stuper noen prosent.

Derfor satte Budweiser på alle bremser, og iverksatte en haste-aksjon for å begrense skadene. De innså at feilvurderingen omkring transpersonen var total.

Så nå har man på rekordtid i stedet lansert en nærmest over-patriotisk reklamefilm som åpenbart har til hensikt å appellere til tradisjonelle Budweiser-kunder. Se, vi er fortsatt ditt gode, gamle, erke-amerikanske ølmerke.

«Dette er en historie som er større enn øl. Det er historien om den amerikanske ånd», erklærer fortellerstemmen i filmen.

Her er alle de patriotiske klisjeene på plass, med Det ville vesten, cowboyer og hardbarkede menn med følelser dypt der inne. Det mangler bare at  John Wayne og Chuck Norris og kikker innom.

Fria Tider beskriver den nye reklamen slik:

Videon visar hur en häst passerar några av de mest ikoniska amerikanska landmärkena, men även typiskt amerikanska småstäder och åkrar.

Dessutom visas en man och en kvinna som hissar en amerikansk flagga. Kvinnan lägger handen över sitt hjärta.

Her er den nye filmen (varighet ett minutt).

:

 

Denne nærmest panikkpregede redningsaksjonen for ølmerket har ikke gått ubemerket hen hos publikum.

I kommentarene i sosiale medier nærmest hånes Budweiser for den sentimentale, bortimot parodiske reklamefilmen. Mange sier at skaden på varemerket allerede er skjedd, og at det kreves mer enn dette for å rette den opp igjen.

Les også: 

Krisetall for Bud Light-øl i USA etter trans-kampanje

Bestill bøker fra Document forlag:

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!

Kjøp flere gode bøker fra Document, se utvalget!

Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:

Husk å støtte Document:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.