Skjermdump fra KLPs reklamefilm, laget av byrået Anorak.

Forbrukertilsynet mener Norsk Vinds klimafilm, laget av reklamebyrået TRY Råd, er i strid med god markedsføringskikk ved at den er egnet til å skremme barn.  KLPs «klimareklame» forbys vist på fjernsyn og kino før kl 21.

Kjennelsen kom fredag, etter at Forbrukertilsynet hadde mottatt hundrevis av klager på Norsk Vinds mange versjoner av TRY Råds klimafilm.

– Vi har sagt at filmane ikkje skal vises før klokka 21 på TV og ikkje under kinofilmar med aldersgrense under 15 år, seier direktør i Forbrukartilsynet, Elisabeth Lier Haugseth.

– Dette er fordi vi meiner filmane inneheld såpass dramatiske verkemidlar at dei kan virke skremmande på barn. Konklusjonen vår er at dette er brot på god marknadsføringsskikk, ettersom reklamen «bruker skremmande verkemidlar eller er egna til å skape frykt eller angst hos barn», seier Haugseth.

– Vi har ikkje fatta noko vedtak mot Norsk vind, fordi kampanjen no er avslutta.

Les også:

 

Støtt Document

Du kan enkelt sette opp et fast, månedlig trekk med bankkort: [simpay id=»280380″]

Eller du kan velge et enkeltbeløp: [simpay id=»282505″]

Du kan også overføre direkte til vårt kontonummer 1503.02.49981

Vårt Vipps nummer er 13629

For Paypal og SMS se vår Støtt Oss-side.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.