Nytt

RedBull både sier opp ledere og stopper satsingen på musikk og kultur etter intern Black Lives Matter-konflikt. RedBulls administrerende direktør orker ikke mer politisk korrekthet.

RedBull, det østerrikske energidrikkselskapet som er kjent for sin utvidede støtte til elektronisk musikk, har kunngjort permitteringer, oppsigelser og kutt til underholdnings- og kulturavdelingene, melder Wall Street Journal.

Et stort antall store internasjonale selskaper – spesielt med base i USA – har vist sin ubetingede støtte for BLM-bevegelsens «raseopprør». Også de nordamerikanske lederne i RedBull engasjerte seg og støttet saken uten forbehold.

Stefan Kozak, administrerende direktør i RedBull Nord-Amerika og Amy Taylor, RBNAs ledende markedsansvarlige, ble permittert som ledd i en bredere omstilling. Selskapets årlige Red BullMusic Festival, i tillegg til RedBull Presents-serien, ble kansellert.

Mens RedBull har uttalt at disse permitteringene var et resultat av pandemirelaterte budsjettkutt, kommer omstillingen midt i rasekonflikt i selskapet. Nå har ledelsen for energidrikkegiganten fått nok og sparket topplederne i Nord-Amerika.

Konflikt etter lekkasje

Florian Klaass, RedBulls østerriksk-baserte leder for global kulturell markedsføring, ble sagt opp i februar etter en bedriftspresentasjon som inkluderte et globalt kart med rasistiske stereotyper.

Lysbildet, som ble lekket til Business Insider, beskrev India som «telefonsalg», Midtøsten med «bomber» og Afrika som «dyr i zoologisk hage kommer herfra.»

Dette lysbildet fra et internseminar i RedBull lekket til Business Insider. Lysbildet viser stereotypier om ulike verdensdeler.

To markedsføringsansatte sa at medlemmer av RedBulls amerikanske markedsføringsteam gjennomgikk presentasjonen dagen før og advarte det østerrikske teamet om ikke å bruke det aktuelle lysbildet, men at anbefalingen ble ignorert, rapporterte Business Insider.

1. juni sendte mer enn 300 RedBull-ansatte et brev til Kozak og Taylor med tittelen Representation Matters at RedBull, der de oppfordret selskapet til å «ha en samtale om rase,» ifølge en annen Business Insider-rapport. Etter at brevet, i tillegg til lysbildet, var lekket til pressen, publiserte Red Bulls styre et notat der de sa:

«Vi avviser rasisme i alle former, det har vi alltid gjort, og vil vi alltid gjøre. Alle som vet noe om selskapet vårt vet dette .»

En annen ansatt fortalte Business Insider at selskapets ledere oppfordret de ansatte til ikke å lekke mer informasjon, og advarte om at Kozak og Taylor kunne få sparken hvis lekkasjene fortsatte. Taylor, som hadde vært ansatt i RedBull Nord-Amerika i 20 år, jobbet med å innføre kvoterte stillinger for svarte hos RedBull, noe som ifølge Business Insiders rapport ble møtt med manglende interesse fra selskapets østerrikske ledelse.

Lei av venstreaktivisme

Til tross for den økonomiske begrunnelsen som ble gitt for permitteringer og kutt i RedBulls underholdnings- og kulturavdelinger, sa en ikke navngitt RedBull-ansatt til Business Insider at «kulturavdelingene ble sett på som de med mest uttalte spørsmål om raserettferdighet, og at amerikanske ansatte så omstruktureringen som en form for straff. »

Andre RedBull-ansatte sa at omstruktureringen markerte et skille mellom RedBulls østerrikske ledelse og dens kultur og den nordamerikanske ledelsesfilosofien.

RedBulls administrerende direktør Dietrich Mateschitz har tidligere blitt kritisert, blant annet for sin uttalte støtte til Trump og sine uttalelser om Østerrikes flyktningpolitikk og «politisk korrekthet».

Bakgrunnen for oppsigelsene av  Kozak og Taylor antas å være at de har brukt sine posisjoner til å fungere som venstresidens aktivister, og brukt merkevaren RedBull til å fremme «mangfold» og «antirasisme». Ifølge Wall Street Journal advarer nå de amerikanske ansatte om at beslutningen kan være et tegn på at Red Bull beveger seg i en «rasistisk retning«.

Kjøp Islamismen i Sverige her!