Unibuss praktiserer at alle meldinger om alvorlige hendelser fra deres sjåfører skal via selskapets trafikksentral før politiet kontaktes. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

Unibuss har ingen rutine for at sjåfører skal ringe politiet dersom det skjer alvorlige hendelser på deres busser. Hvis sjåføren opplever at noen er i fare, skal de melde i fra til Unibuss’ trafikksentral.

Sjåførene er trent i å tenke på egen sikkerhet, ikke passasjerenes, opplyser Unibuss.

Document har mottatt en e-post fra Unibuss i forbindelse med saken om 14-åringene som ble utsatt for ran og vold på 23-bussen i Oslo lørdag kveld. Kommunikasjonssjef i Unibuss, Emilie Mejlænder, mener Document burde oppdatert saken med informasjon fra Unibuss gitt til Akerposten i går ettermiddag.

Document har både ringt og sendt e-post til Mejlænder og Unibuss-direktør Øystein Svendsen, men ingen i selskapet svarer.

Svendsen har imidlertid uttalt seg til Akersposten:

– Våre sjåfører har trening i konflikthåndtering. Vi ønsker at de i minst mulig grad skal gå imellom og utsette seg selv for fare. Det kan gjøre situasjoner verre, sier Svendsen.

Hvis sjåføren opplever at noen er i fare, skal de melde i fra til Unibuss’ trafikksentral, som igjen melder fra til politiet.

– Vi har alarmsystemer ombord. Samtidig er en buss lang, og det er ikke alltid sjåføren klarer å se hva som skjer bak i bussen. Men vi har også videoovervåkning, sier han. Dette materialet går politiet gjennom.

– Heldigvis er det ikke ofte slike ting skjer, og det er veldig beklagelig. Passasjerene våre skal ikke oppleve sånne ting, sier Svendsen.

Alle lukket øynene da to gutter ble knivtruet, slått og ranet av gjeng på bussen. Moren: – Tragisk

 

Kjøp Halvor Foslis nye bok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.