Sakset/Fra hofta

Foto: Reuters

I oktober i fjor ble det kjent at Facebook og Faktisk inngår samarbeid. NTB skrev:

Samarbeidet innebærer at Faktisk.no får tilgang til spesielle verktøy og kan bistå Facebook med å knytte faktasjekker til omstridt innhold som spres på plattformen, eller de kan faktasjekke innhold som brukere eller Facebook selv rapporterer som mistenkelig.

– Dette er et spennende partnerskap. Nå får både brukerne og vi nye verktøy og funksjoner som gjør det lettere å skille mellom oppspinn og fakta, og varsler når ting man deler er faktasjekket, sier ansvarlig redaktør Kristoffer Egeberg i Faktisk.no.

I praksis fortoner dette samarbeidet seg slik: Da en leser forsøkte å dele vår artikkel på Facebook, fikk han opp følgende melding: Rapportert av flere. Før du deler dette innholdet, bør du være oppmerksom på at det foreligger flere rapporter om dette fra Faktisk.

Vi legger merke til at det ikke påpekes at noe er uriktig i selve artikkelen vår. Så hvorfor i all verden kommer denne meldingen opp? Er det en slags reklame for Faktisk? På Documents bekostning?

– Fire av fem nordmenn over 18 år har en Facebook-profil, og dette samarbeidet gjør at vi fortere kan identifisere og korrigere uriktige påstander, sa ansvarlig redaktør Egeberg i Faktisk.no

Men hvor var de uriktige påstandene i denne artikkelen, Egeberg?

Når vi går inn på denne posten på Facebook og ser på tallene bak, så kan vi heller ikke se at denne saken er «rapportert av flere». Vi har ikke engang noen som har rapportert den som «spam».

Så hvor får Faktisk.no dette fra? Er det slik de har tenkt til å fungere sammen med Facebook? Som en slags «advarsel» for nettsider som de selv ikke liker, uavhengig om det oppgis faktafeil eller ikke? Det er dette inntrykket som gis med den norske teksten «rapportert av flere». Som om folk har rapport Documents artikkel til Facebook.  Men det er ikke tilfelle.

I den engelske utgaven av Facebook, som jeg selv bruker, står det derimot helt nøytralt: «Additional reporting on this». Det betyr faktisk noe helt annet. Det betyr at det er flere som har skrevet om saken og at du kan gå inn på Faktisk og lese innlegg der. Altså «tilleggsrapportering om dette».

Jeg tror at dette rett og slett var en dårlig oversettelse til norsk av Facebook og Faktisk. Men uansett er saken den at meningskorridoren skal krympes til vi ikke får puste. Tenk så flott det hadde vært om også Document kunne fått en slik liten pop-up på Facebook som dukket opp hver gang noen ville dele noe fra f.eks Dagbladet:

Det er lov å drømme litt. Vi oppfordrer alle våre lesere til å dele Documents artikler på Facebook.

I tillegg forventer vi at Faktisk endrer teksten i sin pop-up. De leser Document med forstørrelsesglass, så det er ingen fare for at de ikke fikk med seg denne artikkelen.

Faktisk.no mottar store beløp i støtte. Husk at de eies av mediene som enten selv produserer tvilsomme nyheter eller har interesse av at andre får skylden for å gjøre det: VG, NRK, TV 2, Dagbladet, Amedia og Polaris Media spytter i seks millioner til sammen i året. I tillegg kommer statsstøtten.

Det har ikke Document, så vi trenger hjelp fra dere som setter pris på ytringsfriheten og som ikke tar den for gitt.

Støtt Document

Du kan enkelt sette opp et fast, månedlig trekk med bankkort:

Eller du kan velge et enkeltbeløp:

kr

Du kan også overføre direkte til vårt kontonummer 1503.02.49981

Vårt Vipps nummer er 13629

For Paypal og SMS se vår Støtt Oss-side.