Kommentar

Angela Merkel spurte Marc Zuckerberg under en middag for to år siden – mic’en sto på – om de ikke snart hadde på plass «filter» av uønskede nyheter og meninger. – Vi jobber med saken, svarte Zuckerberg.  Nå er lovene og sensuren på plass og det skjer uten særlig diskusjon fra de politiske partiene.

Den nye sensuren er over oss. For mediene kommer det nok som en overraskelse at et foretak flere av dem har gått sammen om, faktisk.no, har inngått et samarbeid med Facebook, som direkte griper inn i spredningen av deres eget stoff på Facebook.

Faktisk.no lider av faktasjekk-syken. Den som har en hammer tror alt er en spiker.

Document har også irritert seg over at saker som legges ut på Facebook får et «varemerke» av faktisk.no:

Nå har Minervanett.no avslørt at ikke bare utstyrer faktisk.no artikler med en mistenkeliggjørende etikett. En slik stempling fører også til at spredningen på Facebook innsnevres med hele 80 prosent.

Det er grovt.

Minerva har sett på spredning av syv artikler i Nettavisen som ble utstyrt med

Dette var en NTB-melding som forsøkte å være morsom, og ble utstyrt med en advarsel.

Det faktisk.no gjør er å synliggjøre et fenomen som Facebook og andre tech-giganter har satt i system: Shadowbanning.

Man hiver ikke folk ut, men begrenser deres nedslagsfelt. Det som kunne ha vært en stor elv blir i stedet til en liten strøm.

NGO’er er «faktasjekkere»

En smal og effektiv form for sensur som i USA og Europa stort sett brukes mot konservative og høyresiden.

Faktisk.no er ikke spesielt smarte. De har blitt et irritasjonsmoment fordi de henger seg opp i detaljer eller ikke forstår at en sak kan ses fra flere sider.

Det er problemet med begrepet fake news: Det kommer an på ståsted. Det har ikke faktisk.no forstått.

Men nå har de koblet seg opp mot giganten Facebook og dermed fått langt mer makt.

Det de gjør ligner på det NGO’er som Southern Poverty Law Center gjør i USA: Saumfarer mediene  og karaktersetter journalister og redaksjoner. SPLC har ufattelig mye penger og kan ødelegge mennesker. De har en egen side med Hate-oversikt og det skal ikke mye til for å havne der. Tucker Carlson fikk en etikett om at han var på vei til å ta steget inn i hvit nasjonalisme. Det samme var Laura Ingraham fordi hun tillot seg å påpeke at USA ikke er hva det var, fordi demografien har endret det politiske kartet: Stater som før var sikre Republikanske, som California og Arizona, er det ikke lenger.

Media Matters: Tucker Carlson’s slow, gradual descent into white nationalism: a timeline.

NRK stemplet også Tucker Carlson, en av Fox News mest populære talk show-verter, for en «favoritt for ytre høyre». Det skulle ikke forbause meg om NRK har et samarbeid med organisasjoner som SPLC.

Media Matters samarbeider med anti-Trump-medier og Hillary/Obama-sirkler. Målet nå er å ramme Fox News økonomisk.

Pod to Save America er brukt som kilde og er berømmet av norske medier.

I Storbritannia har du Hope Not Hate. I Sverige Expo og i Norge Antirasistisk senter.

Faktisk.no vil aldri se med kritisk blikk på disse eller finne på å karakterisere det de driver med, som er brennmerking av politiske motstandere, ofte finansiert av skattepenger.

Faktisk.no er del av samme prosjekt, som er å bevare makten. For å lykkes med det må de fremstå som forsvarere av objektivitet i pressen.

Men faktisk.no er klønete.

Nå har de skutt sine oppdragsgivere i foten.

-Inkremental

Facebook forteller at shadowbanning er progressiv: Jo flere saker som shadowbannes, jo smalere blir korridoren.

– Det er som en inkrementell prosess, for hver sak blir synligheten redusert. Slutter du å publisere usant innhold, blir demperen svak igjen, forklarer han.

Facebook og Google har gått fra å være teknologiske plattformer til å tilta seg redaksjonsansvar over medier de bare skal formidle.

Samtlige av de store techselskapene er politisk venstrevridd og ansvar det for sin rett og plikt å bekjempe høyresiden. Republikanerne i USA har vært svake, men floraen av nye medier og dyktige skribenter har tatt kampen opp.

Hvis Trump blir gjenvalgt er det mulig at det vil komme lovgivning som tvinger selskapene til å velge: Teknologi eller redaksjon. De kan ikke gjøre begge deler.

En kamp om makten

De store tech-selskapene er like infantile politisk som de er teknologisk avanserte. De forstår ikke at de blottstiller sin politiske partiskhet. og vekker folks vrede.

De er blitt store korporasjoner som kjemper om global dominans. Det samme Google som sensurer høyresiden, har ingen problemer med å lage en søkemotor for Kina tilpasset det røde diktaturet. Slik blir det dårlig reklame av.

Hvem ga dem retten?

Spørsmålet folk stiller er selvfølgelig: Hvem kan dere retten til å sensurere mine meninger?

Leder av faktisk.no, Kristoffer Egeberg, synes ikke å forstå problemstillingen. Blant artikkelen som er shadowbanned er også debattstoff i Nettavisen. Egeberg ser ikke noe problematisk med det.

– Hvilke prinsipielle refleksjoner har dere rundt at Facebook og Faktisk.no reduserer avisers synlighet i Facebook sitt system som følge av at meninger på avisens debattsider er noe Faktisk.no bestrider?

– Dette er noe Facebook kan gjøre uavhengig av oss. Det er utløst av at Facebook så et problem på sin plattform med mye feilinformasjon og falske nyheter. Samarbeidet er bygget på å redusere omfanget feilinformasjon. Vi har en agenda mot faktafeil og for en opplyst samtale og følger opp denne.

– Vi mener at avisene har et ansvar for at det som står på avisens side, er korrekt. Det gjelder også innholdet på avisens debattsider.

En leder som mener at man kan faktasjekke en debattside viser en fundamental mangel på forståelse for hva demokrati handler om.

Det vi ser er premisset for et anti-demokratisk samfunn. Ledende aktører har penset samfunnet inn på et slikt spor. Hvor sterke er antistoffene?

Mennesker med de rette meninger vil kanskje ikke oppdage hva som foregår. Det rammer jo ikke dem.

Men sensuren har fulgt det flerkulturelle eksperimentet fra starten og ubehaget blir bare større og større.

Det er vanskelig å shadowbanne virkeligheten.

 

Slik reduserer Faktisk.no andre mediers synlighet på Facebook

Støtt Document

Du kan enkelt sette opp et fast, månedlig trekk med bankkort:

Eller du kan velge et enkeltbeløp:

kr

Du kan også overføre direkte til vårt kontonummer 1503.02.49981

Vårt Vipps nummer er 13629

For Paypal og SMS se vår Støtt Oss-side.