Tirsdag kunngjorde Robert F. Kennedy Jr., styreleder og sjefadvokat for Children’s Health Defense (CHD), at han med flere saksøkere har anlagt søksmål mot Trusted News Initiative (TNI). TNI utgjør en rekke nyhetsorganisasjoner, og anklages for å ha samarbeidet med Big Tech i å kollektivt sensurere rivaliserende nettsteder og personer for å tviholde på narrativ og makt, hvilket har resultert i tap av rettigheter, ytringsfrihet og inntekt for saksøkerne.

Saksøkerne inkluderer CHD, Kennedy, Creative Destruction Media, Trial Site News, grunnleggerne av The Truth About Cancer og The Truth About Vaccines; Ty og Charlene Bollinger, uavhengig journalist Ben Swann, utgiver av Health Nut News; Erin Elizabeth Finn, grunnlegger av The Gateway Pundit; Jim Hoft, Dr. Joseph Mercola og kiropraktor Ben Tapper.

Ifølge søksmålet har Big Tech-firmaene, etter å ha inngått partnerskap med TNI, samarbeidet om et varslingssystem der partnerorganisasjonene blir varslet om personer og nettsteder som sprer påstått «feilinformasjon.» TNI og Big Tech har deretter handlet i fellesskap for å fjerne dem fra de ulike plattformene, beskrevet i juridiske termer som «gruppeboikott.»

TNI er et bransjepartnerskap bestående av Associated Press, Agence France-Presse, CBC, ABC, Financial Times, First Draft, Reuters, Microsoft, The Washington Post, Google, YouTube, Twitter, SBS, Indian Express, Dawn (Pakistan), Kompas (Indonesia), NDTV (India), NHK (Japan), The Hindu og European Broadcasting Union, hvor NRK og TV 2 er medlemmer. TNI ble grunnlagt av BBC.

Det er disse mediene som har jobbet sammen, i hemmelighet, for å ekskludere mindre, rivaliserende frie medier fra Big Techs plattformer.

Med egne innrømmelser har medlemmer av [TNI] blitt enige om å jobbe sammen, og har faktisk jobbet sammen, for å ekskludere rivaliserende nyhetsutgivere som driver med rapportering som utfordrer og konkurrerer med TNI-medlemmenes rapportering om visse spørsmål knyttet til COVID-19 og amerikansk politikk, fra verdens dominerende sosiale medieplattformer, heter det i søksmålet.

Saksøkerne går til frontalangrep på TNIs skitne spill:

Mens Trusted News Initiative offentlig utgir seg for å være et selvutnevnt «sannhetspoliti» som utrydder «feilinformasjon» på nettet, har det faktisk undertrykt fullstendig, nøyaktig og legitim rapportering, for å fremme den økonomiske egeninteressen til medlemmene.

Videre heter det at «TNI eksisterer for, med egne ord, å «kvele» og «stemple ut» nettnyheter som rapporterer det TNI eller noen av dets medlemmer med urette anser som «feilinformasjon».

TNI har sørget for at konkurrenter og opposisjonelle har blitt «sensurert, utestengt, fjernet, skyggebannet eller på annen måte straffet av de sosiale medieplattformene TNI har samarbeidet med, fordi synspunktene og innholdet de publiserte, ble ansett som «feilinformasjon» eller «desinformasjon». Det har resultert i et stort tap av synlighet og inntekter for saksøkerne», ifølge ordlyden i søksmålet.

– Trusted News Initiative opererte som et hemmelig kartell med to hensikter: å undertrykke og sensurere informasjon, sann eller usann, som avviker fra myndighetenes proklamasjoner, og deres mer motiverende hensikt var å «avsløre» og ødelegge konkurrenter og selvstendige medier, sier Kennedy til Tucker Carlson.

– Det hele ble orkestrert av britiske myndigheters statsmedium, BBC, legger han til.

I Storbritannia finnes det en egen webside for å få informasjon fra offentlige instanser, slike som BBC. Den heter Whatdotheyknow. For noen dager siden ba BBC Cathy Fox om informasjon om TNI. Men BBC nektet å svare:

Hele avslaget fra BBC juridiske avdeling finner du her.

Sabotasje skjer også i Norge  

TNIs virke kan sammenlignes med Faktisk.no i Norge, som publiserer «faktasjekker» basert på utvalgte «eksperters» meninger, for å stemple og undergrave rivaliserende, frie medier. I sitt samarbeid med Facebook sørger Faktisk.no for at rekkevidden til dem som blir påstemplet «falske nyheter» reduseres, såkalt skyggebanning, som igjen fører til tapte inntekter for den det måtte gjelde.

Faktisk.no, som er et samarbeid mellom Dagbladet, VG, NRK, TV 2 Gruppen, Polaris Media og Amedia, hevder selv at deres oppgave er å «motvirke feilinformasjon, enten den er bevisst eller utilsiktet, ved å faktasjekke det offentlige ordskiftet og avdekke falske nyheter». I realiteten sørger Faktisk.no for boikott av konkurrenter i sitt samarbeid med Meta.

Faktisk.no er tilsluttet det internasjonale faktasjekknettverket Poynter, hvor blant annet The Washington Posts David Von Drehle sitter i det nasjonale styret. Microsoft, Meta (Facebook) og Google er bidragsytere, samt at blant annet The Washington Post står for opplæring av andre mediehus på vegne av Poynter.

 

Breaking: Landmark Lawsuit Slaps Legacy Media With Antitrust, First Amendment Claims for Censoring COVID-Related Content

Our People

Poynter’s Top Funding Sources

Kjøp e-boken av Kent Andersen her!

Kjøp «Den døende borgeren» av Victor Davis Hanson som papirbok her og som ebok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.