Sakset/Fra hofta

Jeg flyttet til Storbritannia i 1995 og fikk en datter. Hun begynte på skolen da hun var tre år. Det føltes veldig tidlig da, men var ikke helt som jeg hadde forventet. Det er begrenset hvor lenge treåringer kan sitte stille og skoledagen var ferdig i tolvtiden, om jeg ikke husker feil.

Men så var det skoleuniformen, da. En kulturell overgang fra Norge hvor alle foreldre kan bestemme hva barna skal ha på seg, avhengig av vær og vind. Her i Storbritannia skulle alle se like ut. Det var uvant. Men du verden så enkelt å velge tøy hver morgen. Aldri noen diskusjon om hva man skal ha på seg.

Likhetstanken fungerte bra på skolen og førte også til mindre kjøpepress i tenårene. Uniform var en god løsning, syntes jeg. Var. Helt til skolehijaben kom.

Michelle Obama så ikke ut til å bekymre seg over at britiske skolejenter fra Tower Hamlets i London var kledd som om de levde på et annet kontinent. Hun holdt en tale om kvinnefrigjøring. Sannsynligvis uten å se ironien. Den håndplukkede skolen for anledningen var Mulberry School for Girls hvor 90% av elevene er fra Bangladesh. Den ble nok valgt av britiske myndigheter som ville vise frem hvor flinke de er til «diversity».

Etterhvert som tiden er gått har de store kleskjedene valgt å inkludere hijab i sitt utvalg. Demografien er raskt i endring og markedet er selvfølgelig stort. Her er det penger å tjene. Marks & Spencer har inkludert hijab i sitt skoleuniformssortiment. At dette øker presset på småjentene til å gå med hijab, ofrer de ikke en tanke.

 

«select colour»…

Men dette gjør ikke Marks & Spencer ustraffet. Kundene truer nå med å boikotte butikken fordi de selger hijab som en del av skoleuniformen. På Facebook rant det inn med klager fra sinte mødre:

  • ‘Disgusting. How could you profit from something that promotes degradation to woman and children? It’s obscene!
  • ‘For a company struggling with profits, bad move.
  • ‘I and many others will boycott until it is removed. Unbelievable.’
  • ‘Why are you selling burkas for primary aged girls? Have you lost the plot?
  • ‘Covering four-year-old is part of a disgusting sexualisation of children perpetrated by the cult of Islam and has no place in the UK.
  • ‘I won’t be shopping in your stores until you stop this.’

Marks & Spencer svarte på klagene på Twitter: Vi tilbyr uniformer for 250 skoler i landet. De forteller oss hvilke plagg som kreves for skoleuniformslisten og en antall av skolene har bedt om hijab.

‘We provide bespoke uniforms for 250 schools across the country. They tell us which items they need as part of their school uniform list, and for a number of schools this year, they requested the option of the hijab.’

Ingen beklagelse der i gården, nei. «Vi selger bare det folket vil ha». Dette er business.

Maajid Nawaz, grunnlegger av Quilliam Foundation, sa at Marks & Spencer hadde gått tilbake til middelalderen. I en tweet skrev han.

 ‘It’s their right to choose profit over values. But it’s our right to shame them for doing so. ‘Little girls are told it is «immodest» to show their hair. And blessed be the fruit.

‘To be clear, these are stocked for little girls as young as 3 years old.

Nawaz har tidligere sagt at hijab er uhyrlig og den er uniformen til et middelaldersk patriarkalsk tyranni.

Løsningen er selvfølgelig å forby hijab i skolen før det bærer helt galt avsted slik det har gjort i Storbritannia. Jo lenger man venter med forbudet jo vanskeligere blir det, slik Frankrike erfarte.

Daily Mail

Kjøp Christopher Caldwells «Revolusjonen i Europa – innvandring, islam og Vesten» fra Document Forlag her.