Nytt

Den nye migrantruten mellom Tunisia og Sicilia omtales som vi har sett kun i norske medier når noen omkommer, som da en migrantbåt med avslåtte lanterner ble rent i senk av et tunisisk marinefartøy natt til mandag. Men normaliteten er altså at denne trafikken går upåaktet hen, og har gjort det daglig i noen måneder.

Spørsmålet er hvordan den kan pågå mellom to land med fungerende regjeringer. Det er lett å forestille seg av svaret har med korrupsjon å gjøre, og det har Corriere della Sera nå skaffet seg indisier på. Reporter Francesco Battistini har nemlig reist til Tunisia og snakket med en menneskesmugler.

«De legger ut herfra.» På den øde stranden ligger plastflasker og etterlatte klær. Vi møter K., omtalt som «sjømusen». Om dagen holder han vakt utenfor en bank i Tunis. Fire netter hver måned jobber han som menneskesmugler, «men kona vet ikke at jeg tjener ekstra på denne måten».

K. forstår ikke hva som gikk galt den natten en av smuglerbåtene ble rent i senk.

«Vanligvis er det den maltesiske marinen som gjør sånt…», sier den veltrente 33 år gamle K. sint. Han har tatovert inn navnet på moren sin, og har et arr i pannen som minne fra et fransk fengsel. «Italienere renner ikke båter i senk. Og det er rart at vår kystvakt har stelt i stand denne katastrofen. Vi betaler dem jo vanligvis på forhånd…»

Dere betaler dem?

«Selvsagt! 10 euro for hver person som transporteres. Man gir dem bare til dem som patruljerer langs kysten. På en natt tjener de en månedslønn.»

Det hjelper med andre ord ikke at Tunisia har en fungerende regjering, så lenge landet er gjennomkorrupt.

Og fra dette gjennomkorrupte landet eksporteres det altså kriminelle til Europa, et fenomen som har vært godt kjent siden tyske medier skrev om det i januar 2016.

Eksporten omfatter som kjent også jihadister. Terroristen som slaktet ned de to franske kusinene Laura og Mauranne utenfor jernbanestasjonen i Marseille, var tunisier – sannsynligvis radikalisert av sin Italia-residerende og nå arresterte storebror, som i to år hadde vært fremmedkriger i Syria, etter tidligere å ha kommet sjøveien til Italia. Tunisier var også terroristen som pløyde seg gjennom julemarkedet i Berlin med lastebil.

Fra Tunisia er det reist tusenvis av fremmedkrigere til Syria. Mange av dem vil nå ha returnert. Når dukker den neste opp i nyhetsbildet?

K. gjør så godt han kan for ikke å transportere salafister. Når de potensielle kundene har snakket med ham på satellittelefon, og møtt ham på et hemmelig sted i mørket i god tid før avreisen, ber han om dokumentene deres.

«De gir meg dokumentene sine, og jeg tar dem med meg hjem noen dager», forklarer K., «helt til kompisene mine i politiet har sjekket dem på datamaskinen. Jeg vil ikke ha trøbbel, jeg tar ikke med meg salafister selv om de gir meg ti tusen euro. Den som tar med en jihadist, risikerer å bli dømt for medvirkning til terror og sitte ti år i fengsel…»

K. er altså hyggelig nok til kun å eksportere vanlige kriminelle. Og korrupte politifolk hjelper ham med utsilingen. Men andre i bransjen sier ikke nei til de ti tusen.