Båten i midten er blitt stanset av tunisisk marine på havet og tømt for migranter, som er blitt tatt med tilbake på land. Stillbilde: africanews / YouTube.

Den kraftige økningen i mennesketrafikken fra Tunisia til Italia har også medført mange flere båtulykker der migranter har omkommet. For halvannen uke siden meldte Middle East Monitor at flere titalls migranter var savnet etter at fem båter hadde forlist på to dager.

Kvaliteten på båten som brukes i denne trafikken, er sterkt varierende, og det samme er prisen man betaler for en plass ombord. De minste båtene har ikke noe håp om å kunne nå lengre enn til Lampedusa for egen maskin, men selv det kan være for langt også fra Tunisia for de skrøpeligste båtene med mindre det er relativt flatt hav.

Utenfor havnebyen Sfax har det nemlig oppstått en egen industri for produksjon av uhyre enkle og ganske sjøudyktige farkoster, en kjærkommen mulighet til å skaffe seg litt ekstra penger i det kriserammede nordafrikanske landet, der regimet har vist seg ute av stand til å levere velstand. Det mangler både korn og vann, og inflasjonen også har begynt å bli plagsom.

Når tunisisk politi må bevise at de gjør noe for å bekjempe den illegale migrasjonen, spør de fiskere – under trusler om å ødelegge utstyret deres og løfte om 150 euro – om hvor den skjulte produksjonen av farkoster til migranter finner sted, skriver Corriere della Seras Tunisia-korrespondent Francesco Battistini. Helt ufarlig er det ikke alltid å tyste. En fisker som samarbeidet med politiet, fikk båten sin senket.

Et av de hemmelige produksjonslokalene for baljer finner den italienske journalisten langs vei nummer C81 fra Sfax. Fra et unnselig lite betongbygg hører han lyden av metallarbeid. Tynne stålplater sveises sammen på den enkleste måten som gjør resultatet flytende. Båtene ser ut som likkister, og ofte blir de det, konstaterer Battistini. Perfekte til low cost-migrasjon. 900 euro koster en plass til Lampedusa.

Det er nå på denne måten at folk fra Nigeria, Mali og Elfenbenskysten kommer seg frem. Ikke med store båter. De drar alle med små skall som om natten hentes ut av husene i Sfax. Ofte kan ikke radaren se dem.

Produksjonen av én farkost tar bare noen timer, og resultatet koster mye mindre enn en båt av tre eller glassfiber. Det er plass til 50-60 afrikanere ombord, men de er ustabile.

Om den menneskelige lasten kommer levende frem, er ikke så viktig for båtbyggerne. Det viktigste er å holde kjeft og ikke gjøre seg bemerket. Også i morgen kan de tjene en ny slant på en ny båt.

Noen av dem er malt i blått, Allahs egen øyenfarge, som er velegnet til å holde det onde øyet på avstand. Alhamdulillah, gudskjelov er det også lite sjø i disse rolige ramadan-nettene, men man vet jo aldri.

Italias innenriksminister Matteo Piantedosi ønsker at italienske fartøy kan patruljere kysten av Tunisia sammen med tunisiske, skriver Middle East Monitor. Og regimet trenger penger. Har den italienske statsråden sjekkheftet med?

 

Kjøp Paul Grøtvedts bok!

 

Kjøp Jean Raspails roman «De helliges leir» her!  Du kan også kjøpe den som e-bok her.

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.