Migranter fra Afrika sør for Sahara befinner seg i en migrantleir i TUnis den 2. mars 2023. Foto: Hassene Dridi / AP / NTB.

Mennesketrafikken i Middelhavet har lenge hatt Libya som dominerende transittland for migranter på vei til Europa, men den senere tiden har trafikken økt voldsomt også via Tunisia. Nylig kom mer enn 3000 migranter til den lille italienske øya Lampedusa på 48 timer, de fleste av dem fra Tunisia.

Bakgrunnen er blant annet at mange av migrantene vil bort fra Tunisia snarest mulig etter en tale i februar der den tunisiske president Kais Saied langet ut mot migranter.

Men økningen skyldes også at flere tilbyr sine sjøveis transport­tjenester fra Tunisia, der man også har den fordelen at kortere avstand til Lampedusa eller Sicilia øker sjansene for at migrant­båtene kommer seg til italiensk farvann uten NGO-ers hjelp. Tunisisk kystvakt stanser noen, men kapasiteten står ikke i forhold til behovet.

Og nå, som det også blir varmere i været, er etter­spørselen etter ulovlige sjøreiser fra Tunisia til Italia blitt så stor at menneske­smuglere søker etter nye medarbeidere via chatte-tjenester på internett, melder Il Giornale.

Rekrutteringen skjer blant annet på noen av de samme chatte-kanalene der smuglere kommer i kontakt med migranter, skriver den italienske avisens reporter Francesca Galici.

«Er det en følgesvenn blant dere som vil jobbe for meg med sjøveis innvandring fra Sfax i Tunisia til Italia? Vedkommende må samle mennesker som vil emigrere», står det i en annonse. Jobben som tilbys, er i en rolle kalt «koxeur» som en av smuglerne har forklart oss. Det er primærleddet i organisasjonen, som har til oppgave å fange opp migranter som vil dra, og danne grupper som passer til den ledige kapasiteten på båten i øyeblikket. I denne jobben er man ikke autorisert til å ta imot penger fra migrantene, med vedkommende får en viss prosentandel.

Smuglerne søker også etter personer med større ansvar:

«Hei, familie. Finnes det en camo her? Forstå den som vil forstå», står det i en annen, mer diskré melding enn den forrige – kanskje for å vekke mindre oppsikt. Her skal det rekrutteres en «camorasseur», av migrantene ofte forkortet til «camo», altså den som besørger den materialle organisasjonen av reisen.

Koxeuren og camoen samarbeider på land i kystbyene, men også potensielle båtførere er av interesse. Disse rekrutteres gjerne blant migrantene selv, og de er i telefon­kontakt med smuglerne på land under overfarten. Det ser også ut til å være mangel på folk til slike jobber i menneske­smugler­bransjen, skriver Galici.

Mens man for noen uker siden leste meldinger fra folk som søkte jobb som båtførere, er situasjonen motsatt nå etter den eksepsjonelle bølgen av utreiser. «Hvor finnes det virkelig interesserte kapteiner?» kan man lese i en annonse som dukket opp mandag.

Mennesketrafikken fra Tunisia til Italia ventes å øke ytterligere når ramadan tar slutt den 20. april, opplyser Il Giornale.

Italias regjering ønsker å bistå Tunisias myndigheter med å holde bedre kontroll på havet, men det er ikke gjort i en håndvending. Flere migranter enn før blir igjen i Italia, men det er fremdeles slik at et flertall av dem ønsker å ta seg videre nordover i Europa.

 

Kjøp Jean Raspails roman «De helliges leir» her!  Du kan også kjøpe den som e-bok her.

 

Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet»!  Du kan også kjøpe den som e-bok.

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.