sahfana-m-ali-bunad-hijab-forside

Etter at Ap-politiker Sahfana M. Ali i Stavanger viste frem sin nye Frafjord-bunad på Facebook iført hijab med bunadsmønster, haglet det med rasistiske meldinger. Både Ali og butikken Embla bunader har anmeldt sjikanen til politiet, skriver Stavanger Aftenblad 20. juni.

Lørdag ble et bilde av Ali i bunad og hijab postet på Facebook av henne selv og på butikkeier Marianne Lambersøys nettside. Kort tid etter postet Pegida-tilhenger Merete Hodne samme bilde med påskriften “Dette er et hån mot vår norske kultur. Styr unna Embla bunader om du er motstander av dette.”

sahfana-m-ali-bunad-hijab

Bildet er kommentert og har fått flere hundre kommentarer av typen “du blir ikke norsk etter et klesskifte”, “som å plassere en gullring i trynet på en gris” og “du er faen ikke norsk muslimsvin. Kommer aldri til å bli det heller. Fuck you. Pell deg hjem”. Flere truer også med å rive av henne plagget dersom de ser henne på gata i bunaden.

ANNONSE

De mindre hyggelige meldingene fikk Ali til å reagere, og hun sier til Aftenbladet:

Folk må gjerne utfordre meg på en diskusjon om hvordan bunaden skal se ut, men dette er rasisme og hatefulle ytringer som går langt over streken.

Mandag anmeldte både hun og Embla bunader Merete Hodne for å komme med grove hatefulle ytringer og for å ha brukt et privat bilde uten samtykke, og Ali sier til Aftenbladet:

 Vi skal ha nulltoleranse mot denne typen ytringer. Derfor velger vi å anmelde.

Og la det være helt klart. Mishagsytringer av den typen Ali har blitt møtt med, hører ikke hjemme i en sivilisert debatt, men samtidig er det påfallende hvor lite Ali forstår av reaksjonene, og hvor ufølsom hun er overfor reaksjonene. Det er som om hun ikke vil forstå hva som foregår, for hun sier videre til Aftenbladet:

 Jeg tar gjerne debatten, fordi det er demokrati og ytringsfrihet som gjør at jeg identifiserer meg med Norge. Her kan vi være uenige og så ha en saklig debatt om det, men dette er ikke saklig.

Den kjente Ap-politikeren i Stavanger kommer opprinnelig fra Sri Lanka, men har bodd størstedelen av sitt liv i Norge:

Jeg er like mye fra Norge som fra Sri Lanka. Jeg er gift med en norsk mann, og jeg har barn som alle er født i Norge.

Hun sier til Aftenbladet at det er mange år siden tanken om å skaffe seg en norsk bunad dukket opp for første gang, men at det allikevel tok lang tid før hun endelig bestemte seg.

Det interessante i denne saken, er at Ali selv forstår at hun blir sett på som en inntrenger, men at hun er villig til å ta opp kampen. Og det hadde vært interessant dersom norske journalister tok tak i nettopp denne, hennes dypt kultur-imperialistiske holdning, for hun er klar på at det er nye verdier hun bringer med seg inn i det norske:

Første gang jeg var inne for å se på bunad i en butikk, ble jeg totalt oversett. Det var faktisk ganske ubehagelig. Etter det måtte jeg gå noen runder med meg selv.

Etter mange år bestemte hun seg for at det var viktig for henne å eie en norsk bunad, og hun sier:

Jeg vil vise det flotte mangfoldet i Norge, og jeg vet at jenter i samme situasjon som meg har lyst på bunad. Jeg ser på mitt valg og min bunad som nybrottsarbeid for et mer tolerant og inkluderende Norge.

Embla bunader har sagt at hun kan få heve kjøpet, men det kommer ikke på tale:

Nei, det er klart jeg skal gå med bunaden min. Dette er en kamp jeg er villig til å ta. Disse folkene skal ikke få ødelegge den gleden. Bunaden min symboliserer det beste fra det gamle og det nye Norge.

Men hvilke verdier er det hijaben representerer? Hvorfor spør ikke Stavanger Aftenblad hvorfor det er greit at et norsk nasjonalsymbol, et plagg som fremhever stolte og selvstendige kvinner, gjøres om til et plagg som har til hensikt å stadfeste at kvinnens primære funksjon er sex-objektet og at hijabens funksjon er å beskytte henne mot overgrep fra menn?

Den muslimske kvinnen viser ved hijaben at hun aksepterer rollen som fristerinne, at hun er forpliktet til å beskytte menn fra å bli fristet av hennes blotte tilstedeværelse, og at hun derfor må pakkes bort, for hijaben er ikke noe annet enn første steg på den fullstendige tildekkingen, og ingenting er mindre demokratisk enn det.

Mest av alt sier imidlertid politikeren Ali med sin hijab noe om de norske kvinnene hun omgås, men ingenting er mer politisk ukorrekt enn å pirke i vår nye landsmenns syn på likeverdigheten mellom kjønn i norsk kultur.

Sahfana M. Ali sier hun er klar til debatt, men er hun klar til å kaste hijaben dersom hun forstår hvordan norske kvinner opplever hennes angrep på deres integritet og verdighet?

 

ANNONSE
Liker du det du leser? Vipps noen kroner til Document på 13629