Britisk etterretning avslørte at IS planla større angrep, deriblant en bombe på fly fra Sharm el-Sheikh, men dessverre var det etter at den russiske Airbus-maskinen hadde falt ned.

Britene avlyttet chatter mellom IS-folk som fortalte om planene. Det ble øyeblikkelig slått alarm. Det var bakgrunnen for at David Cameron gikk ut og øyeblikkelig fikk stanset transporten av britiske turister ut av Sharm el-Sheikh.

Britene avlyttet ikke IS i sanntid. Det var først etter ulykken at briter og amerikanere gikk tilbake og lyttet til «chatter» de hadde lagret. Da hørte man at noe var på gang.

Now the Telegraph understands that the crucial intelligence came after MI5, GCHQ and their US counterparts went back over communications of known fanatics in the region.

Ikke tilfredsstillende

Nå sies det at britene for ti måneder siden tok kontakt med egyptiske myndigheter og klaget over sikkerheten på flyplassen i Sharm el-Sheikh.

Britene sendte sikkerhetspersonell ned som sjekket forholdene og sørget for forbedringer. I ettertid vil nok britene angre på at de ikke fulgte opp.

Egypt har undertegnet Chicago-avtalen som setter standarder for sikkerheten på flyplasser. Men de blir ikke etterlevd. Det er egyptisk rot og sommel som gjør at terrorister eller andre kan komme «innenfor». Britiske turister forteller at det var mulig å kjøpe seg adgang til å sende bagasjen utenom kontrollen for så lite som 20 pund.

ANNONSE

Tyve fly henter hjem 4.000 briter i dag, men de får kun lov å ta med seg håndbagasje. Koffertene blir sendt hjem i eget fly. 20.000 briter ble sittende igjen da Storbritannia innstilte flyvningene.

Flights will resume on Friday with 20 aircraft carrying about 4,000 people back to Britain. But passengers were warned they would not be allowed to take luggage in the hold.

The move suggests officials fear a bomb was smuggled into the hold of flight 7K9268 in the checked luggage. It came as it emerged Britain raised concerns around baggage handling at Sharm el-Sheikh airport ten months ago.

Flere flyplasser

Egypt har strittet imot terror-årsaken, vel vitende om at det kan ha ødeleggende virkning på turisttrafikken. Nå sier britene at de vil vurdere sikkerheten på andre flyplasser i regionen hvor jihadister er til stede. Britene må balansere: Hvis de rammer økonomien i disse landene gjør de akkurat det jihadistene ønsker, svekker landets motstandskraft. På den annen side kommer hensynet til sivile reisende.

Downing Street also suggested that Britain could impose further travel restrictions on flights to and from other destinations in regions with Isil links amid concerns over airport security in the wake of the developments.

Airbus-ulykken er den første hvor IS er involvert. Tidligere har fly vært al-Qaidas domene.

 

ANNONSE
Liker du det du leser? Vipps noen kroner til Document på 13629