Flyplassene greide ikke å forutse at folk ville fly igjen. Kaoset som i mars og april utspant seg på britiske flyplasser førte til at mange passasjerer ikke kom med flyet de hadde booket. Flyplassene var rett og slett ikke forberedt på at alle ville ut og reise igjen etter at det ble enklere regler for corona-testing og færre skjemaer som måtte fylles inn.

Selv de som hadde vært så heldige å få kjøpt fast-track-billett ble stående i halvannen time i security-kø. De som ikke hadde slik fast-track hadde ventetid på over fire timer. Køene strakk seg til utsiden av terminalbygget:

Og så var det bagasjen. Den kom ikke på rullebåndene fordi det ikke var nok ansatte til å gjøre jobben.

Mange flyplassansatte hadde mistet jobbene sine under karantenetiden og det er en omfattende prosess å sikkerhetsklarere nye ansatte. Det kan ta fire til fem måneder før en nyansatt blir godkjent. Så kommer det litt opplæring og deretter er det ut i jobb. I Manchester var det flere nyansatte som gikk etter første dag på jobb. Det mente det var uholdbare forhold å jobbe under.

Idag er det Schiphol i Amsterdam som er i krise. En uvarslet streik blant KLMs bakkemannskap har gjort at alt har stoppet opp. Schiphol skriver på sin egen nettside: Do not come to Schiphol.

Partly due to the strike at KLM, the terminal is currently too full. Schiphol is calling on travelers to stop coming to the airport. For now, this applies to everyone with a flight until 3 pm.

 

Kjøp «Den ulykkelige identiteten» av Alain Finkielkraut fra Document Forlag her.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.