I 2023 skal den gigantiske flyplassen i Amsterdam redusere antall fly med tolv prosent i året. Motivasjonen er å redusere skadene på klimaet. For flytrafikk står for to prosent av CO2-utslippene i verden. IATA er sjokkert over nyheten.

Det jobbes iherdig med å utvikle elektriske fly, uten særlig hell. Derfor velger Schiphol å redusere antall flyreiser, ifølge TimeOut. Dette til tross for at det er en viss suksess med forsøk på å lage fly med langt lavere utslipp. Men som TimeOut skrev i april, er det veldig mange av oss som føler stor skam ved å fly.

One thing we can do, however, is drastically reduce the amount we fly. Which is why a recent move from Amsterdam’s Schiphol airport is so bold. Schiphol is the first airport in the world to have said it will permanently limit its number of flights in order to combat climate change.

Allerede neste år skal reduksjonen i flytrafikk gjennomføres. Schiphol er ikke en hvilken som helst flyplass: Den er Europas tredje mest trafikkerte flyplass, kun slått av London Heathrow og Paris Charles de Gaulle.

Ifølge en rapport fra nederlandske myndigheter, som eier flyplassen, vil tiltakene ikke bare føre til reduserte klimautslipp. Reduksjon av flybråk og utslipp vil også forbedre livskvaliteten til mange nederlendere. I tillegg vil begrenset flytrafikk føre til mindre trafikk også på veiene, noe som vil redusere både utslipp og kø.

In any case, by putting the environment before profits, Schiphol is potentially showing how the aviation industry can act to slow global warming and avert the climate crisis. All of which is, needless to say, a very good thing.

Spørsmålet er hvordan flyselskapene skal finansiere det gledelige nyheten. Man kan vel regne med økte flypriser? Men det vil i så fall kun bidra til enda mer reduksjon i flytrafikken, så dette vil antageligvis oppleves som positivt for de fleste. Kanskje med unntak av flypassasjerer og de ansatte som mister jobben.

Schiphol er i hvert fall positivt innstilt, som man kan lese på nederlandsk her. Det går an å oversette forsiden til norsk. I bunn og grunn står det at antall flyginger skal reduseres fra 500.000 til 440.000 i året.

The International Air Transport Association (IATA) er en organisasjon som representerer 290 flyselskaper, eller 83 prosent av all flytrafikk. De er sjokkerte over utspillet fra nederlamdske myndigheter.

– This sudden decision is a shocking blow to aviation, jobs, and the economy of the Netherlands. It comes on top of a tripling of the passenger tax, and a 37% rise in airport charges. We are seeing a throttling of air connectivity which has been steadily built up for 100 years, and supported large parts of the Dutch economy and the aspirations of millions of Dutch travelers, sier IATAs generaldirektør Willie Walsh.

Walsh mener vedtaket ikke bygger på reelle fakta. I tillegg sliter flyselskapene fortsatt kraftig etter gigantiske tap i forbindelse med nedstengningene på grunn av Covid-19. Mange jobber forsvant i en stor industri. Inntektene til flyselskapene var på rundt 22 milliarder euro bare i Nederland, over 3 prosent av BNP i landet, og antall arbeidsplasser i flyindustrien var på over 300.000.

Flyselskapene hadde allerede bestemt å redusere sine klimautslipp med 50 prosent innen 2050, sammenlignet med utslippene i 2005. Store fremskritt har vært gjennomført siden 1990.

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.