Oslo opplever en innvasjon av folk fra andre land som ønsker å bo i hovedstaden. Det faktum at nordmenn ganske raskt ser ut til å bli i mindretall sammenlignet med alle gruppene av innvandrerne er ikke i fokus hos ledende politikere i Oslo.
Oslopolitikerne skjønner at det må bygges boliger for alle menneskene. Dette er en utfordring når man ønsker å være miljøvennlig, og med det faktum at Oslomarka er beskyttet av en egen lov.
Oslomarka er flere «marker» som bokstavelig omkranser hovedstaden og er, for mange, et viktig kjennetegn for det som en gang var en liten norsk hovedstad.
Noe må ofres på den multikulturelle vekstens alter. Derfor lanserer man nå tanken om miljøbyer i Sørkedalen. Miljøbyer skal ha null utslipp. De skal være blottet for all biltrafikk, men basere seg på kollektivtrafikk.
En by av mennesker uten biler, og utelukkende kollektivtrafikk som vi vet at ikke nødvendigvis er til å stole på i dag? Det er bare å ønske lykke til!
Flertallet i programkomiteen, ni av 15 representanter, vil lage en ny disposisjonsplan for at «Sørkedalen skal kunne utvikles for å sikre en levende bygd, men innenfor sine naturgitte begrensninger».
De resterende seks vil «starte arbeidet med en mulighetsstudie for å bygge en miljøby i Sørkedalen».
Blant disse er tunge Oslo-navn som byrådsleder Stian Berger Røsland, finansbyråd Eirik Lae Solberg og leder av bystyregruppen, samt programkomiteen, Øystein Sundelin.
– En miljøby kan være en nullutslippsbydel blottet for biltrafikk og med hus som enten selv generer energi, eller trenger null energi, sier Sundelin.
—-
Han gjør det klart at hvis det en gang i fremtiden skal bygges en ny bydel blottet for trafikk og med tusenvis av innbyggere i Sørkedalen, så holder det ikke med noen få bussavganger. Da må man forlenge T-banen fra Røa.
– Dersom det skal bygges en bydel for mange tusen mennesker, må det være skinnegående trafikk, sier Sundelin.
http://www.osloby.no/nyheter/Hoyre-topper-vil-utrede-miljoby-i-Sorkedalen-7840568.html