Nytt

Den terrorsiktede uiguren Mikael Davud (39) tilhørte en provisorisk moske i Sarpsborg som ledes av en imam som offentlig er kjent for sine militante meninger. De to andre terrorsiktede har også bodd i samme område.

Muslim Culture Center tiltrekker seg oppmerksomhet. Det er en gjenganger i terrorsaker at de impliserte har tilhørt en radikal moske. Det er ofte der man møtes og radikaliseres innenfor samme miljø.

I dette tilfelle var det kjent både lokalt og nasjonalt at Muslim Culture Center er radikalt.

Moskeens imam Shaikhjami Abdul-Qudus skal tidligere ha forsvart dødsstraff mot konvertitter fra islam til kristendommen, ifølge Klassekampen i april i fjor.
Tidligere har imamen hevdet at «islamsk lov står over norske lover».
Prost Dag Mysen i Sarpsborg har jevnlig kontakt med imamen og andre fra Sarpsborg-moskeen. Han beskriver imamen som imøtekommende og hyggelig, men samtidig ganske bastant i sine holdninger.
– Han fastholdt i samtale med oss prester dette med dødsstraff for konvertering og at vår kultur er på kollisjonskurs med islam.

Som tommelfingerregel kan man si at hvis en imam tør å stå for slike meninger offentlig, gir det en pekepinn om hva som sies bak lukkede dører.

Moskeen ledes av pakistanere, ifølge Aftenposten, men medlemmene kommer fra mange andre nasjonaliteter. I 2008 brøt en gruppe kurdere ut og stiftet sin egen moske, fordi Muslim Culture Center støtte selvmordsbombere i Irak.

Da Davud bodde i Bergen søkte han også mot ekstreme religiøse miljøer.

Før Davud flyttet til Sarpsborg, drev han kiosk i Bergen. Her skal han ha søkt mot svært religiøse miljøer. Det husker Semet Abla, tidligere leder i uigurkomiteen.
– Han var veldig religiøs, og ville ikke ha kontakt med det uigurske miljøet i Bergen. Han holdt seg heller sammen med somaliere, kurdere, arabere og irakere. Det var folk som var svært religiøse. De aller fleste uigurer er lite eller moderat religiøse. Det virket som om han ikke var interessert i å ha kontakt med slike, sier Abla.

Et tidligere medlem av Muslim Culture Center sier til Aftenposten at myndighetene burde følge bedre med. Han tør ikke stå frem.

Historien fra Fredrikstad viser at det nå vokser frem radikale miljøer i norske småbyer. Det er ikke lenger bare et Oslo-fenomen. Man skulle tro forholdene var gjennomsiktige, men det virker som om myndighetene kvier seg for å «bry seg».

Omstridt moské i Sarpsborg