Nytt

Påtalemyndigheten i Milano innledet sist torsdag straffeforfølgelse av fem nordafrikanere for å ha planlagt terrorattentater mot St. Petronius-kirken i Bologna og metroen i Milano, for terrorfinansiering samt for å ha rekruttert personer til lignende formål.

Gruppens aktiviteter har foruten i Italia funnet sted i Algerie, Marokko og Syria, og den var under oppsikt av ROS – en spesialenhet underlagt den militære politistyrken Carabinieri – allerede i 2006, da sju nordafrikanere ble utvist fra Italia som fare for rikets sikkerhet, uten at det forelå tilstrekkelig bevismateriale til en rettssak den gangen.

Den eneste av de fem siktede som befant seg på italiensk territorium torsdag, var tunisieren Houcine Tarkhan. Han klarte å gå under jorden før han skulle ha blitt utvist for tre år siden, men ble nylig anholdt på Sicilia. Tre av de andre befinner seg allerede i nordafrikanske fengsler, blant annet for å ha planlagt attentater mot den amerikanske ambassaden i Marokkos hovedstad Rabat. En femte person er fortsatt på frifot. ROS-general Giampaolo Ganzer sier til Corriere della Sera at cellen bestående av disse fem hadde lyktes i å utarbeide konkrete planer for gjennomføringen av attentatene, og at den hadde forbindelser til grupper med lignende planer bl.a. i Danmark. Flere av personene som har vist interesse for å la seg rekruttere av de fem, risikerer nå deportasjon fra Italia.

Metroen i Milano peker seg naturlig ut som terrormål, gitt terroristenes forkjærlighet for å blåse transportmidler til himmels. Men hva er det som gjør at de har basilikaen tilegnet Bolognas skytshelgen i kikkerten?

Årsaken er et freskomaleri fra 1400-tallet av Giovanni da Modena som blant annet viser Muhammed i helvete.

På bildet plages han av en smådjevel. Bildet er forsøkt ødelagt ved tidligere anledninger, og muslimske organisasjoner har ved gjentatte anledninger forlangt det fjernet. Inspirasjonen til maleriet er hentet fra Den guddommelige komedie av Dante, den italienske litteraturens aller største klassiker, nærmere bestemt i Infernos tjueåttende sang, hvor den florentinske dikteren redegjør for helvetespinslene han hadde pønsket ut for muslimenes profet (og flere andre historiske skikkelser):

Mens nøje jeg beskued ham, med Armen
han foran i sitt Bryst opplukked Saaret,
og sagde: «Se hvordan jeg kløver Barmen!
Se her, hvor Muhamed er sønderskaaret!
Foran meg Ali vandrer hist og græder,
fra Hagen spaltet opp til Pandehaaret.
Og alle de, du ser her hvor jeg treder,
imens de leved, Splid og Kiv udsaaede,
og kløves nu til straff på disse steder.

(Fra Chr. Molbechs danske gjendiktning)

Christian Skaug.