Kategori: Kultur

Kunsthall Stavanger: Dukkehus til kjønnspolitisk besvær

Utstillingen «Bleak House» mangler en samlende ide. Utgangspunktet med de 15 dukkehusene på sorte stålsokler er visuelt ansporende, men både estetikken og dukkedimensjonen blir kvernet rundt og dekonstruert til nonsens i kunstnerduoens politisk/ideologiske kjøttkvern. Sammenhengen mellom lekeaspektet i dukkehus og arkitekturidealer blir ikke utdypet, men forsvinner i den røde kjøttsausen som et tåpelig kjønnsproblem.

Les mer»

Kunst eller søppel?

Jeg synes ofte at ordet kunst ikke har en god klang. Det er så mye som inngår i dette begrepet. I tillegg er det ofte uangripelig, fordi det meste som inngår i ordet kunst, er opphøyd på en måte der det ikke skal kritiseres.

Les mer»

En kunstner som maler fanden på veggen

Kunstnere finner fra tid til annen motivene sine i under­buksa, men jeg har aldri sett noen som har vært så sykelig opptatt av tissen og rumpe­stumpen sin som Bjarne Melgaard. Hans kunstneriske status og markeds­potensial ville ikke ha vært mulig uten å snylte på modernismens radikale tenkning om over­skridelse og brudd.

Les mer»

Foyn-kvartalet er en bytragedie

Takket være politisk uforstand og overtro på moderne urbanisering, der gamle bygninger bare er til besvær, skal sentrum av middel­alder­byen Tønsberg nå krympes med storm­skritt. Strategien er kortsiktig og feilslått. Et mammut­prosjekt fra utviklings­aktører uten steds­tilhørighet er i ferd med å gi byen åndenød og arkitektonisk klaustrofobi.

Les mer»

En fortelling om kjærlighet: Pedro og Inês, de kongeliges Romeo og Julie

Den 14 år gamle Inês de Castro reiste i 1339 fra Galicia til Portugal for å tjenestegjøre som hoffdame hos Constanza som forberedte seg til giftermål med tronarvingen Pedro. Det ble starten på den forbudte og myteomspundne kjærlighetshistorien mellom Pedro og Inês – en historie som på mange måter overgår diktningens Romeo og Julie, den har funnet sted og er svært motstandsdyktig mot tidens tann.

Les mer»

Berømt maleri på plass i Nasjonalmuseet

En av modernismens mest oppskrytte kunstnere, den tysk/russiske maleren Vasilij Kandinskij, får nå et av sine verker plassert på vegg i Nasjonalmuseet. Det blir ingen permanent opphengning, maleriet «Rigide et courbè» (datert 1935) er et innlån fra Sparebankstiftelsen DNB som nylig ervervet seg kunstverket. Hva prisen ble er ikke kjent, men da maleriet i 2016 […]

Les mer»

Digitalisert død i skjønnhet

Tine Poppe har en eiendommelig mønstring av fotobaserte blomster­motiver i Kunst­verket galleri. Bildene er vakre og uttrykks­fulle, og de strutter også av en sanselighet som er sjelden i foto­grafiske gjen­givelser. Da kan man også tilgi en viss ideologisk overbygning.

Les mer»

Barcelona: Efter 141 år er Sagrada Família (nesten) ferdig

Verdens mest berømte uferdige kirke er et skritt nærmere ferdigstillelse. Den er til sammen utstyrt med atten tårn og forrige torsdag ble den siste skulpturen plassert på tårnet som representerer evangelisten Johannes. Basilikaen skal efter planen innvies i 2026.

Les mer»

Nyvalg av medlemmer til kunstnerstyrte juryer

Norske Billedkunstnere, NBK, har 3.166 stemmeberettigede kunstnere, men bare 798 av dem avga stemme ved valget. Det vil si ca. 25,2 prosent.Hvorfor så få deltok i valget og på det vis unnlot å markere solidaritet og egeninteresse kan man jo lure på. Når nærmere 75 prosent av medlemsmassen dropper å delta så har det nok sine grunner.

Les mer»

Høstutstillingens prisutdeling

Høstutstillingen har prisbelønt en installasjon av Anna Ihle som illustrerer kunstnerens vanskelige liv, og en trykksak av Lotte Konow Lund uten kunsteriske kvaliteter. Egosentrisme og kunstnerisk korrupsjon i uskjønn forening. Juryen har belønt nepotisme og politisk klagesang.

Les mer»