Det grønne skiftet har fått en uventet og farlig bakside. Elbiler, som skulle være et miljømirakel, er i ferd med å bli et kostnadsproblem i milliardklassen og en nasjonal sikkerhetsfare.
Mens den gamle bensinbilen er en verdifull ressurs for gjenvinning, er elbilen et dyrt avfallsproblem.
Den akutte faren
Problemet ble satt på spissen tidligere i år, da et stort berg av brannfarlige batterier ble etterlatt på en parkeringsplass i Spydeberg. Politiet slo full alarm.
– Det er forbundet med stor fare for alvorlig personskade eller død dersom kassene med batterier berøres eller flyttes på, advarte politiet i Smaalenene Avis.
Disse 1800 batteriene utgjør kun 3–4 dagers elbilsalg i Norge. Med rundt én million elbiler på norske veier, utgjør dette en betydelig fremtidig kostnad. Totalprisen for å kvitte seg med ett enkelt elbilbatteri, anslås i dag til å være mellom 5000 og 20.000 kroner, og det er utenom dyre transportkostnader til Fredrikstad eller Halmstad i Sverige.
Kinas billigbatterier er flaskehalsen
Kostnadsbomben bygges opp på grunn av kjemien i batteriene. Batteriene som inneholder dyre metaller (NMC) er potensielt lønnsomme å resirkulere.
Men de billigere LFP-batteriene, som dominerer i de kinesiske modellene, samt biler fra Tesla og Ford, er billige, fordi de ikke inneholder verdifulle metaller. Jobben med å resirkulere dem er likevel like omfattende, og ingen i bransjen tror det skal bli lønnsomt. At disse billigbatteriene nå blir stadig mer populære, betyr at den fremtidige regningen vil måtte dekkes av enten staten eller forbrukerne.
Industrien advarer
Biloppsamlerne, som lever av å gjenvinne verdier fra gamle biler (for eksempel katalysatoren, som er full av edle metaller), er frustrerte. Elbilene inneholder ikke den verdifulle katalysatoren, og hvis de ikke kan selge batteriet, er bilene bare mer jobb.
– I sommer utarbeidet vi en kalkyle som viste at det kostet rundt 9500 kroner per elbil – og det var før de nye kravene om lagring kom, sier styreleder Belinda Skibnes Ramberg i bransjeorganisasjonen Norske Bilressurser til Nettavisen.
Hun mener at biloppsamlerne får for lite kompensasjon (1000 kroner) fra Autoretur for det ekstra arbeidet og de nye sikkerhetskravene.
Politiske feilslutninger
Importørene, som har det formelle ansvaret for gjenvinningen, forsøker å bagatellisere problemet. De peker på at elbilene inneholder mer kobber og aluminium. Men biloppsamlerne mener de i praksis oppnår kun stålprisen for metallet, da det er vanskelig å hente ut verdiene i elmotoren.
Disse uløste problemene beviser en fundamental feilslutning i det grønne skiftet. Politikerne har lovet en klimareduksjon uten kostnad, men i virkeligheten har de skapt en byrde som vil koste nordmenn milliarder, samtidig som den utgjør en fysisk fare for miljøet og for dem som jobber med avfallet.

