
Odd Isungset har skrevet en bok om karikaturstriden og ville annonsere et møte i Haugesund bibliotek. Det fikk han ikke. Facebook-eieren Meta sensurerte annonsen.
Isungset kommenterer det ironiske i at et møte om ytringsfrihet ble sensurert.
Meta avviste å ta inn en betalt annonse på Facebook fra Haugesund folkebibliotek om et foredrag om karikaturer og ytringsfrihet som jeg holdt i går. En smule absurd at arrangementet plutselig ble en del av det jeg skulle snakke om.
I begrunnelsen viser Meta kun til sitt hjelpesenter der det står at de kan avvise annonser som er diskriminerende overfor en bestemt gruppe eller demografi, eller at det kan avvise annonser som prøver å promotere tjenester, ordninger eller tilbud med bedragerske eller villedende framgangsmåter. Det står også at et avslag kan skyldes at annonsøren ikke følger standarder, retningslinjer for handel eller andre betingelser.
En vanlig Facebook-post om arrangementet ble akseptert, men den når som kjent bare et fåtall. Nå kom det heldigvis likevel mange. Men hvordan kom vi egentlig dit vi er nå? Det er ikke spesielt oppløftende at et amerikanskeid selskap som støvsuger det norske reklamemarkedet, kan avslå å ta innen annonse for noe så uskyldig som et bibliotek-arrangement om ytringsfrihet?
Men der har vi vært lenge og beklageligvis deltar også bibliotekene i screeningen av hvem som får leie lokaler. Documents lokallag har opplevd å bli skviset inn i et lite rom hvor en ansatt sitter og noterer alt som blir sagt.

