Nytt

Foto: Wikipedia commons

Geitost, brunost, mysost. Kjært barn har mange navn, og ingen leer på et øyelokk om man omtaler ost som brun eller hvit, eller bær som røde eller blå. Men Facebooks autonome algoritmer er så hypersensktive og vridde, at de åpenbart tenker «rasist!» med en gang noen adjektiv dukker opp.

I forbindelse med markedsføringen av årets Lampelandmarked på Flesberg i Numedal, ønsket daglig leder Liv Berven i matnettverket Matopplevelser i Numedal å annonser for geitosten fra Stordalen Gardsbruk i Tinn kommune. VG skriver:

I annonsen hadde Berven laget en forhåndsomtale om hvem som skulle være til stede og hvilke produkter som skulle utstilles. Som illustrasjon, la hun ved et bildet av den lokale brunosten fra Stordalen Gardsbruk.

– Jeg puttet på et par hundre kroner og ventet på at den skulle bli godkjent.

Annonsen ble imidlertid ikke godkjent. Tvert i mot, Berven fikk beskjed om at annonsens innhold var av diskriminerende karakter…

Liv Breven antar det var ordene «brun» og «helfeit» som gjorde at Facebook-algoritmene gikk i rasist-modus. Hun skrev til Facebook at de var «helt på bærtur», og nektet å godta sensuren. Etter et halvt døgn fikk hun svar om at annonsen var godkjent likevel. Berven fikk aldri noen beklagelse eller begrunnelse for hvorfor de hadde sensurert den.

Facebooks pressekontakt i Norden, Camilla Norsted, svarer på sedvanlig vis ved å skylde på «Facebook’s autonome systemer som sjekker at de mange annonsene som kontinuerlig blir publisert på plattformen, ikke bryter med Facebooks retningslinjer». Retningslinjer for fargen på og fettinnholdet av ost?

Barbro Stordalen som produserer osten, synes det var bra at Berven sendte inn en klage.

– Dette er et eksempel på diskriminering av norsk matkultur, vårt levebrød. Disse ordene er særegne for å kunne beskrive en norsk spesialitet, og sensuren er et tydelig eksempel på at plattformens begrensninger på ytringsfriheten fort kan slå veldig feil ut. Det er jo nesten så du tror det er en spøk.

Bestill Douglas Murrays bok “Europas underlige død” fra Document Forlag her!