
En eldre mann holder noen røde nelliker mens han venter på å legge ned blomster ved mausoleet til Sovjetunionens grunnlegger Vladimir Lenin, nær Den røde plass i Moskva den 22. april 2025, i anledning 155-årsdagen for Lenins fødsel. Foto: Alexander Zemlianichenko / AP / NTB.
Ben Cobley er en tidligere venstreaktivist, nå konservativ forfatter og aktuell med en kritikk av fremskrittstroen, «The Progress Trap». Ifølge Cobley er den moderne fremskrittstroen ikke en nøytral tro på forbedring. Den er et politisk våpen. Når noen hevder å være «på den rette siden av historien», er det ikke bare et poetisk bilde. Det er et maktgrep. For hvis man er på den rette siden av historien, er man per definisjon moralsk uangripelig. Og alle andre er suspekte. De skal i beste fall tolereres. I verste fall fjernes.
Progressiv politikk føres derfor ofte som en moralsk domsavsigelse. Motstandere av fornyelse – i kultur, språk, kjønnsforståelse eller institusjoner – mistenkeliggjøres uten at man trenger argumenter. «Fremskritt» blir et ord som lukker debatten. Ikke et som åpner den.
Jeg har ennå ikke lest Cobleys bok – det finnes interessante samtaler med ham om boken på nettet – men tesen hans fikk meg til å tenke på at fremskrittstroen er seiglivet som aldri før. La meg gi noen eksempler.
Historiske eksempler
Det første vil jeg kalle «myten om universaliseringen av Vesten».
Alle blir som oss, bare de får McDonald’s og internett. Arabere blir sekulære demokrater, afrikanere blir individualister, asiater blir liberalister. For teknologi og økonomi forandrer kulturene radikalt. Men kulturer er ikke programvare som kan oppdateres. Den arabiske våren ble til en islamistisk vinter. Frihet kan ikke eksporteres som en vare.
Det andre eksempelet døper jeg «veien fra sosialisme til multikulturalisme».
Når en utopi kollapser, finner venstresiden raskt opp en ny. Sosialismen skulle skape det nye mennesket gjennom økonomisk likhet. Da den utopien mislyktes, ble multikulturalismen den nye frelsen. Mangfoldighet skulle skape harmoni. Nå når også den utopien brister, vendes statens maktmonopol mot dem som ikke tror på velsignelsen. Starmers Storbritannia forfølger sine borgere i et forsøk på å redde myten om fremskrittet.
Det tredje eksempelet kaller jeg «EUs postnasjonale drøm».
EUs grunntanke var fremskrittsmytens kjerne: Nasjonalstater er barbariske levninger, og suverenitet er farlig, men menneskerettigheter skaper fred. Den nye liberale verdensordenen skulle erstatte blod og jord med handel og prosedyrer. Men når identiteten avvises som tilbakestående idioti, vender den tilbake. I dag som høyrenasjonalisme. EU stagnerer i sin egen avmakt. Europa kan ikke forsvare seg eller gjøre seg gjeldende i den gjenfødte stormaktspolitikken.
Aktuelle eksempler
Vi kan også se på aktuelle eksempler.
I sin åpningstale til Folketinget i oktober 2024 om støtten til krigen i Ukraina brukte statsminister Mette Frederiksen nettopp den formuleringen Cobley treffer så presist i sin kritikk: «Med en historisk bred oppbakking – i Folketinget og i befolkningen – har vi plassert oss på den riktige siden av historien.» I mellomtiden er Ukraina i ferd med å tape krigen, og ukrainerne og europeerne ønsker fred.
Klimakampen er også et aktuelt eksempel på det moderne fremskrittsdogmet.
Danmark fremstilles som et globalt foregangsland med ambisjoner om 70 prosents CO2-reduksjon innen 2030, og vil være verdensledende innen grønn teknologi. Her får klimainnsatsen nærmest religiøs status som et moralsk imperativ som ikke kan diskuteres. Men forleden måtte Ørsted trygle de danske skattebetalerne om 30 milliarder ekstra. Grønn energi er både dyrt og ineffektivt.
Til slutt kan vi ta debatten om kjønnsidentitet. Her fremstilles kritikere som intolerante, tilbakeskuende og reaksjonære. Den moderne, tolerante tilnærmingen presenteres som den eneste akseptable. Fremskrittstanken brukes til å stenge ned debatten. I Danmark ble en kvinne denne uken stevnet for retten for å ha kalt en transkvinne for en «biologisk mann».
Fremskrittstroen er farlig
Cobley advarer om at troen på fremskrittet blir farlig nettopp der hvor den utgir seg for å være frigjørende. For hvis historien har en forutbestemt retning, og noen hevder å kjenne den, er det kun et spørsmål om tid før de begynner å styre som om de virkelig er historiens stedfortredere.
«Historien vil dømme deg», er klisjeen. Teknokrati, ekspertmakt og sosial utskamming blir de progressive virkemidlene, og moralretorikken blir kamuflasje for maktutøvelse.
Cobley minner oss om at den eneste virkelige «rette siden av historien» først kan sees når historien er skrevet ferdig. Inntil da er påstanden om å stå der bare et bekvemt verktøy for progressive, som oftere enn andre ideologer nettopp har tatt feil opp gjennom historien.
En kristen kritikk av fremskrittstroen
Fremskrittstanken blir kritisert også i Danmark. En av de beste bøkene om temaet er skrevet av Torben Bramming, «Opgør med den moderne myte», fra 2012. Bramming er prest i Ribe og har neppe noensinne vært venstreaktivist.
Brammings poeng i boken er at vi lever i en tid der ideen om fremskritt er opphøyd til religion. Den moderne myten er fremskrittsmyten. Alt som bærer en historisk arv eller har åndelig dybde, må vike og stemples som reaksjonært. Særlig kristendommen.
Fremskrittstroen er derfor selv blitt et trylleshow, en pseudoreligion, men av den typen hvor det er forbudt å minne om menneskets feilbarlighet. Om vår syndighet. Vi får et samfunn der vi tror vi kan innovere oss fri fra skyld, lidelse og ansvar.
Det er en farlig illusjon.
Spørsmål om ånd, skyld og grenser forsvinner i jakten på «det nye». Og nettopp her oppstår en ny form for makt: De som bestemmer tempoet og kjenner den teknologiske retningen, får rollen som moderne prester.
Men hva skjer med oss når vi fornekter erfaringen? Vi mister motstandskraft, og vi blir sårbare for autoritære holdninger, for teknokratisk arroganse og illusjonen om kontroll.
Kristendommen som motmyte
Bramming påpeker at kristendommens grunnleggende språk er å «motta» – nåde, tilgivelse, kjærlighet som gaver fra Gud. Fremskrittets språk er å «ta» – erobre naturen, kontrollere fremtiden, skape seg selv. I kristendommen er mennesket et barn, i moderniteten er det gud. Resultatet er ikke frihet, men angst for å leve opp til sin egen allmakt.
Rettigheter uten forankring i kirke, kongehus og historie blir tilsvarende en abstrakt makt. Når alt skal begrunnes med individets ønsker, mister samfunnet sammenheng. Kirken lærer derimot om nåden, kongehuset sikrer kontinuitet og historien ydmykhet. Alt det som den progressive rettighetstenkningen forkaster.
Kristendommens radikale erkjennelse er denne: Vi er gode nok som vi er, fordi Gud elsker oss. Ikke som prosjekter til forbedring, ikke som materiale til omforming, men som skapninger som er verdige i seg selv.
