En dansk forsker vil skremme barn mer for å engasjere dem i kampen mot en global klimakrise. Dette skriver forskning.no.

Det kan være vanskelig å skape engasjement for klima- og miljøundervisning i skolen. Martin Hauberg-Lund Laugesen, som forsker på utdanning og bærekraftig utvikling ved Syddansk Universitet, mener han har funnet en mulig løsning. Sammen med kolleger fra Aarhus Universitet har han introdusert «mørk pedagogikk». Han har nå studert hva slags effekt det kan ha.

«Noen elever sliter med å engasjere seg i klimaet. De synes det er kjedelig å høre om, og noen opplever undervisningen som en moralsk pekefinger. Hvis man vil unngå den reaksjonen, er det lurt å aktivere kroppen og sansene», forklarer Laugesen.

Det nye er at elevene opplever intense negative følelser, der undervisningen foregår i spenningsfeltet mellom sjokk og mening. «Det er viktig at alle sansene aktiveres, slik at det også blir en intens fysisk opplevelse. Det gjør forståelsen av klima og miljø mer konkret», hevder han.

Forskning.no: «Dette gjør amerikanere for å stoppe Trump»

Det finnes grader av mørk pedagogikk. Én ting er at elever kan oppleve lukten av død fisk. Noe annet er å se og høre på koalabjørner som brenner i hjel i skogbranner i Australia.

«Som en del av undervisningen kunne man tenke seg å spille av en videosnutt der man kan se og høre koalabjørnene når de forsøker å flykte fra menneskeskapte skogbranner», sier Laugesen.

Koalabjørner i brann kan tidligst brukes i sjette klasse, mener Laugesen, som også nevner andre forbehold. «Hvis noen i klassen har klimaangst, skal de selvfølgelig ikke være med på dette. Læreren må kjenne elevene og legge opp undervisningen slik at elevene kan takle det», uttaler han.

Den mørke pedagogikken kan brukes fra barneskolen og opp til universitetsstudenter.

Kjøp Totalitarismens psykologi her! Kjøp e-boken her!

 

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som ebok.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.