Digitale ferdigheter regnes nå som en grunnleggende ferdighet. Det betyr at det er ansett for å være like viktig som det å lære å lese, skrive og regne.

Statsviter og forfatter Siri Sjøgren Selmer reagerer på dette.

– Jeg reagerer ikke på skjermbruk generelt sett. Men jeg reagerer på mengden skjermbruk, sier hun til Dagsavisen.

Hun mener skjermbruk i skolen har kommet snikende uten at noen egentlig har reagert.

– Dette har skjedd uten at det har vært noen reell debatt. Debatten har først kommet nå.

Selmer viser til sin egen datter.

– Datteren på ni har sagt at hun blir sliten de gangene hun er mye på skjerm, at det gjør noe med synet hennes, og at hun blir stresset av det, sier hun.

Selmer er godt fornøyd med at skolen hennes datter går på, viser forståelse for dette.

– Vi har vært heldig og har en rektor som forstår, så min 9- og 11-åring har alternativ undervisning når de andre bruker skjerm. Da leser, tegner eller bygger de Lego, sier hun.

Skolebyråd gjøre det søknadspliktig å undervise barna hjemme

Statsviteren viser til forskning på området.

– All forskning jeg har sett, viser at for mye skjermbruk ikke er bra. Jeg har sett tall på at ved enkelte skoler har ungene en skjermtid på 47 timer i uken, inkludert hjemmebruk. Det er mer enn en arbeidsuke, sier hun oppgitt, og legger til:

– Forskning jeg har sett, viser at for mye skjermbruk går ut over læring, hukommelse og kreativitet.

I dag gir enkelte skoler elever helt ned i 1. klasse egen pc eller iPad, mens det ved andre skoler ikke gis iPad, eller at en venter med digitale verktøy til 6. klasse. Også det reagerer Selmer på.

– Det skal ikke være opp til den enkelte skole eller lærer å bestemme når elevene skal ha egen pc eller skjerm. Det burde være nasjonale myndigheter og Kunnskapsdepartementet som kom med retningslinjer, basert på forskning, mener hun.

Leder for Lesesentret ved Universitet i Stavanger, Kjersti Lundetræ, mener skjermbruk er viktig, men forstår kritikken fra Selmer.

– For en seksåring, som ikke har så god finmotorikk, kan det være motiverende å få skrive på tastatur og ikke bare med vanlig blyant. Men det er viktig å lære å skrive for hånd også, og kunne skrive i alle situasjoner. Som når man skal skrive noe på en lapp eller et bursdagskort. Vi kan jo se på oss selv i arbeidslivet, hvor lite vi skriver for hånd, sier hun.

Selmers opprop mot skjermbruk har tatt av og blir i kveld tema på Debatten i NRK 1.
Kjøp e-boken av Kent Andersen her!

 

Kjøp «Mesteren og Margarita» her!

 

Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet» her!  Du kan også kjøpe e-boken her.

 

Kjøp Jean Raspails roman «De helliges leir» her!  Du kan også kjøpe den som e-bok her.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.