I april åpnet det nye Odd Nerdrum-museet i Pipehuset, en gammel fabrikkbygning på Agnes i Stavern.

Document dro dit på besøk og traff den verdensberømte kunstnerens kone Turid Spildo og museumsdirektør Martin Romberg.

Spildo forteller om arbeidet med museet, som ligger i en tidligere fyrstikkfabrikk og får henne til å tenke på Tribeca i New York, en bydel som består av mange gamle industribygninger. Selv er hun primus motor for museet og arbeider med å få i stand en kafé der som åpner i juli.

Eieren av bygningen driver eiendomsutvikling lokalt og deltar i museumprosjektet fordi han ønsker å tilby både tilreisende og folk på stedet kultur og opplevelser der, forklarer Spildo.

Museet er en ideell forening og ikke kommersielt, sier Spildo, som gleder seg over at de også har frivillige. Hun synes det er et fortrinn at museet ikke ligger i Oslo, sånn at det blir et utfluktsmål.

Museumsdirektør Martin Romberg gav oss en omvisning blant de tallrike maleriene, men også tegninger, og hovedtyngden av verkene er ordnet i fire rom. Disse rommene representerer distinkte perioder i Odd Nerdrums kunstnerliv, som har vært preget av motstand mot hans figurative kunst.

Romberg forklarer at Nerdrum tidlig ble inspirert av sin bestefar, som representerte det gamle dannelsesborgerskapet fra Europa, med klassisk litteratur og musikk i hjemmet, noe som forklarer det problematiske forholdet til den modernistiske strømningen som har dominert i hans levetid.

Vi har et fantastisk museum som ikke ligner på noe annet, sier en entusiastisk Romberg, som inviterer alle til å komme og oppleve Nerdrums kunst.

YouTube:

PodBean:

Kjøp «Europas underlige død» her.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.