De som reiser til Hellas i en elbil, bør ikke gjøre det med fulladet batteri: Fra 2024 vil de fleste greske ferger ikke lenger ta om bord fulladede elbiler. Dette melder tyske ADAC, Europas største forbund for bilister.

Det er en ny forskrift fra det greske departementet for skipsfart og øypolitikk som skaper bekymring for reisende som ønsker å bruke ferge med elbil: Siden 16. april har det vært forbudt å sjekke inn på en ferge med et fulladet el- eller ladbart hybridkjøretøy. Av sikkerhetshensyn kan batteriene i disse bilene i framtida bare ha et maksimalt ladenivå på 40 prosent.

Dette sjekkes tilsynelatende også når kjøretøyene går om bord. De store greske rederiene Anek Lines, Minoan Lines og Superfast Ferries gjør allerede nå oppmerksom på regelverket på sine hjemmesider. Anek, for eksempel, driver ruter mellom Pireus (Athen) og Kreta samt mellom Italia og Hellas.

Reguleringen blir innført i kjølvannet av flere eksplosjonsartede branner i elbiler. Eksperter er imidlertid uenige om en slik ladegrense utgjør noen forskjell når det gjelder brannsikkerhet.

En gjennomgang av farene ved litium­batterier i kjøretøy og fartøy

Hvis du ønsker å gå om bord med elbil, har du ikke noe annet valg enn å planlegge reisen og ladeprosessen slik at du ankommer fergeterminalen med 30 til 40 prosent batterilading.

Den nye forskriften er utfordrende for bilreisende med elbil, ettersom ladenettverket i Hellas fortsatt er relativt tynt: Det finnes i dag rundt 2.000 offentlige ladestasjoner der, skriver ADAC. Disse er hovedsakelig lokalisert sør i landet, langs de viktigste transportrutene og rundt de større byene, med flest lademuligheter i hovedstaden Athen. Nettverket er mye mindre tett på greske øyer.

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok her og som ebok her!

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.