Lørdag kveld måtte slepingen av det brennende ro-ro-skipet «Fremantle Highway» utsettes på grunn av vindforholdene, som blåste giftig røyk over slepebåten. Nye opplysninger viser at lasten besto av 3783 nye biler, derav 498 elbiler, noe som forklarer vanskene med å slukke brannen.

På grunn av den nåværende sørvestvinden er det ikke mulig å slepe skipet for øyeblikket. Røykutviklingen av brannen og den nåværende vindretningen forårsaker at røyken trekker over slepebåten under hele slepeoperasjonen av skipet. Så hvis bergingsselskapet begynner slepet nå, er dette ikke uten risiko, og sikkerheten og helsen til mannskapet kommer alltid først. Vinden vil fortsette å blåse fra sørvest de neste dagene. Slepingen av «Fremantle Highway» til den nye midlertidige plasseringen kan derfor fortsatt ta flere dager før den fortsetter. (Rijkswaterstaat)

Nye opplysninger

«Fremantle Highway» forlot Bremerhaven om ettermiddagen tirsdag den 25. juli med Port Said som neste havn. Natt til onsdag, utenfor den nederlandske øya Ameland, brøt det ut en voldsom brann. Hele besetningen på 23 måtte hoppe i havet. En matros omkom, og flere av de overlevende fikk bruddskader.

Onsdag morgen ble det rapportert at brannen hadde startet i en elbil.

El-bil startet katastrofebrann på ro-ro skip med 3000 biler

Dette er ennå ikke endelig bekreftet, men etter flere dagers frem og tilbake er det nå blitt kjent at skipet var på vei til Singapore med 3783 nye biler, derav 498 elbiler, langt flere enn det som opprinnelig ble opplyst.

Elbiler en fare for skipsfarten

Elbiler utgjør en fare til sjøs, det er det ikke bare Kystruten Havila som har oppdaget. Ifølge Deutsche Welle jobber Den internasjonale maritime organisasjonen (IMO) nå med å oppdatere regelverket for transport av elbiler til sjøs.

Deutsche Welle bringer også tall fra forsikringsselskapet Allianz som viser at det ble rapport om 209 skipsbranner i 2022, en økning på 17 prosent fra 2021. 13 av disse brannene oppsto på ro-ro-skip (bilbåter), og selv om det ikke er kjent hvor mange av disse brannene som involverte elbiler, rettes nå søkelyset mot batteriene.

Litium-ion-batteriene som er installert i disse kjøretøyene er ekstremt vanskelige å slukke når de begynner å brenne. Brannen kan ikke slukkes med vann eller ved oksygenmangel, da dette har en risiko for eksplosjon. Ikke bare dét, termiske prosesser kan også føre til at branner spontant reigniterer. Brennende batterier må slukkes med spesielle stoffer som ofte ikke skal leveres på skip som «Fremantle Highway». (Deutsche Welle)

Deutsche Welle fortsetter:

Det fremgår av de forsiktighetsreglene som er tatt på kommersielle flyreiser at dette [litium-batterier, oversetters anm.] kan være et alvorlig problem. Passasjerer på fly har ikke lov til å sjekke inn bærbare datamaskiner i koffertene, men må ta datamaskinene sine med seg inn i kabinen som håndbagasje. Hvis en enhet blir varm eller begynner å ryke, får passasjerer beskjed om å varsle mannskapet umiddelbart, noe som nå eksplisitt er nevnt før hver start. Det er strenge forskrifter for luftfrakt også. Bare visse typer batterier kan transporteres på bare fly, og deretter bare under strenge forhold med hensyn til emballasje, for eksempel. (Deutsche Welle)

Faren for en miljøkatastrofe er heller ikke avblåst. Ifølge opplysninger fra det tyske miljøverndepartementet var det 1600 tonn med tungolje og 200 tonn med maritim diesel om bord i «Fremantle Highway». I tillegg kommer hva som måtte være i drivstofftankene på fossilbilene.

Q&A: Fire on board the Fremantle Highway ship (Deutsche Welle)

Liveblog (nederlandsk kystvakt)

Les også:

Forlatt bilskip lastet med luksusbiler brenner utenfor Portugal

Støtt Document ved å kjøpe bøker fra Document Forlag!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.