Fraktskipet «Genius Star XI» er lastet med blant annet 2000 tonn litiumbatterier, og ligger nå ankret opp utenfor kysten av Alaska med branntilløp i to lasterom hvorav den ene antagelig er slukket, og lasterommet med batteriene er forseglet. Det kan fort utløse tidenes nyttårsfyrverkeri, for som alle vet: Litiumbatterier er eksplosive, svært energirike og dertil nesten umulige å slukke.

Situasjonen er uavklart, også når det kommer til hvordan brannen oppsto. Myndighetene overvåker det 125 meter lange skipet som er ankret tre kilometer fra kysten av sikkerhetshensyn, og er i villrede om hvordan de skal håndtere situasjonen. Skipet var på vei fra Vietnam til San Diego med et mannskap på 19 ombord da brannen brøt ut. Problemet ligger i lastens volatile natur: Litiumbatterier inneholder oksygen som gjør brannene selvdrevne, og brann skaper kortslutninger som igjen skaper varme og nye tennkilder som kan skape fare for eksplosjoner og eksplosiv brannutvikling over lang tid.

Dette gjør det livsfarlig å gå ombord og inspisere lasterommene, selv om skipet tilsynelatende ser trygt ut fra utsiden. Amerikanske myndigheter har innført nye regler for håndtering og frakt av litium-drivbatterier etter dramatiske og uslukkelige skipsbranner, og fordi  slike batterier har fatet på nytt flere uker etter at brannen er slukket. Dette gjør at f.eks Kystruten nå nekter å ta med elbiler ombord.

Disse problemene kommer overraskende på myndighetene, som valgte å innføre en politikk som tvinger frem kjøp av batteribiler i storskala uten konsekvensutredninger eller risikovurderinger i forkant. Derfor står samfunnet lite rustet til å håndtere problemene og farene det medfører – særlig når det kommer til offentlig transport eller ha batteribiler på lading under boligblokker hvor folk sover.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.