Tidligere denne måneden måtte Volvo Trucks North America og Mack Trucks, (også eid av Volvo) tilbakekalle nesten alle batteridrevne elektriske trekkvogner som er laget de siste fire årene etter å ha oppdaget en produksjonsfeil som kan forårsake kortslutning og batteribrann. Totalt er 173 Volvo- samt ni Mack bygget mellom 1. april 2019 og 10. februar 2023 blitt tilbakekalt. Kunngjøringen er den fjerde tilbakekallingen for Volvo NR Electric-lastebilene siden de ble satt i produksjon.

Defekten ble funnet i batterier laget av produsenten Akasol, som angivelig hadde strammet skruene i batteriet for mye, noe som kunne føre til kortslutning. Volvo hevder at «utilstrekkelig kontroll i Akasols produksjonsprosess» er årsaken til problemene, og defekten ble oppdaget i et batteri som ble sendt til etterkontroll. Det er ikke rapportert om noen faktiske branner av feilen. I april utstedte Volvo en separat tilbakekalling av sine elektriske lastebiler, også relatert til enheter produsert av Akasol.

Økende bekymring for batteribranner

Fraktfirmaer over hele verden er økende bekymret over sikkerheten til batterier til elektriske kjøretøy, etter at en rekke alvorlige branner på fraktskip. Storbritannias National Fire Chiefs Council har slått fast at å slukke batteribranner er vanskeligere enn vanlige branner, og sjanse for gjenantenning er stor. De har også advart om at batteriene «kan kreve lengre perioder med kjøling og overvåking etter brann eller kollisjon».

En rapport har avsørt at branner var den nest høyeste årsaken til forlis og tap for skip i fjor. Bare i 2022 var det åtte fartøy tapt og mer enn 200 hendelser rapportert – det høyeste på et tiår. Den indikerer at økende etterspørsel etter varer drevet av litiumbatterier kan øke risikoen for brannfare på lasteskip. Den faren vil øke med økt etterspørsel etter batterier, som dessverre også kan lede til produksjon med lav kvalitet og manglende sikkerhetsprotokoller.

Det er stort fokus i media på at drivstoffbiler brenner oftere enn batteribiler, og at branner også starter i fossilbiler, men det er egnetlig likegyldig: Enhver brann, uansett tennkilde, vil vestentlig forverres og bli vanskeligere å slukke hvis batterikjøretøy er involvert.  Årsaken er at litiumbaserte batterier magasinerer opp oksygen, og trenger derfor ikke tilgang til luft. Det gjør brannene ekstremt agressive, og slukkingen svært vanskelig

Kjøp e-boken av Kent Andersen her!

Kjøp «Et varslet energisjokk»!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.