Nærbilde av skulptur fra White Cube
Foto: Lise Karin Mjøs, Kulturetaten, Oslo kommune

Etter en internasjonal konkurranse i 2018 gikk den engelske kunstneren Tracy Emins utkast av med seieren. Juryen var enstemmig i at Emins forslag «Mother» ville passe perfekt foran det nye Munch-museet i Bjørvika og samtidig utstråle noe av den samme symbolske magien som heftet ved Edvard Munchs kunst. Det er nå 4 år siden Tracy Emin vant konkurransen og hennes bronseskulptur «Mother» er nå i ferd med å reise seg på en utstikker i fjordkanten.

Før den 9 meter høye skulpturen skal avdukes, som visstnok kostet 14 millioner kroner, må den patineres og plasseres på Inger Munchs brygge. Den er altså ikke tilgjengelig for publikum ennå. Selv har jeg bare sett den avbildet og det gir avgjort intet behov for nærstudier. Den nakne kvinnefiguren er ikke akkurat noe deilig skue. Den kneler med sprikende lår, bøyd hode og holder i hendene noe som langt fra minner om noe nyfødt og levende, snarere et restavfall fra underlivet.

Nei, dette er ingen pryd for Edvard Munchs ettermæle og Oslo by. Det hjelper ikke at kunstneren har vært inspirert av Munchs kunst gjennom hele sitt utrivelige liv. Selve skulpturen er slett formgitt og temaets intensjon spriker like mye og selvsentrert som lårene på «The Mother». Nei, dette er ikke en virkelig mor, snarere et havnevrak i stil med Munchmuseets arkitektoniske misfoster. Her har Juryen gjort en dårlig jobb, men som alltid latt seg blende av kunstnernes internasjonale berømmelse.

En mer utførlig anmeldelse vil komme senere.

Kjøp Paul Grøtvedts bok her!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.