Thierry Breton. Foto: EU-parlamentet / Wikimedia Commons.

Dersom leveransene av gass fra Russland opphører, må vi utsette stengningen av kjernekraftverkene og reaktivere kullkraftverkene, sier EUs kommissær for det indre marked, Thierry Breton, i et intervju med La Stampa fredag.

Vi er i ferd med å utarbeide en plan for å være rede til å klare oss uten russisk gass, men det vil i så fall behøves ekstreme tiltak, og vi håper det ikke vil bli nødvendig, forklarer Breton til den italienske avisen.

Russland eksporterer 155 milliarder kubikkmeter gass til EU i året, og 50 milliarder kan erstattes med økte forsyninger av flytende naturgass (LNG), opplyser Breton. I henhold til planen kan økt import av gass via rørledning fra andre leverandører enn Russland økes med 19 milliarder kubikkmeter, mens økt bruk av biometan, sol- og vindkraft kan erstatte ytterligere 25 milliarder.

Så hva med den resterende mangelen? 14 milliarder kubikkmeter gass kan spares ved å bruke mindre energi på oppvarming og luftkondisjonering og iverksette andre tiltak for energiøkonomisering, sier Breton, som altså konkluderer med at kull- og kjernekraft måtte fylle det gapet som måtte gjenstå etter alt dette. Disse to energikildene kan erstatte 50 milliarder kubikkmeter gass, sier EU-kommissæren.

En iverksettelse av Bretons plan ville være ensbetydende med å oppgi EUs klimamål for 2030, som fastslår at utslippene av drivhusgasser skal reduseres med 55 prosent sammenlignet med 1990-nivået, skriver Il Fatto Quotidiano.

Fredag oppfordret Breton også europeiske bilfabrikanter til å fortsette å eksportere biler med forbrenningsmotor selv om EU har forbudt salg av dem i unionen fra 2035, går det frem av en AFP-melding som er offentliggjort av France 24.

Land utenfor Europa kommer til å fortsette å bruke biler med forbrenningsmotor, og i 2030 vil andelen av elbiler i nybilsalget være begrenset til 12 prosent i Afrika og 40 prosent i USA og India, sier Breton.

 

Kjøp Kents bok her!

 

Kjøp «Et vaklende Europa» av Carl Schiøtz Wibye her!

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.