Lindesberg kommune har innført språktester for førskolepersonell, og resultatet er skuffende – noen forstår ikke hva som blir sagt.

I 2019 etablerte Lindesberg stillingen «førskoleassistent» ved kommunens førskoler. Motivet var å tydeliggjøre oppgaven for ansatte som jobber i virksomheten, men som mangler opplæring. Men det viste seg snart at de nye førskoleassistentene ofte hadde mangelfull kunnskap om det svenske språket, og da kommunens rektorer slo alarm, ble det innført enklere språktester for å kartlegge hvordan det egentlig sto til.

– När rektorerna har haft sina medarbetarsamtal, eller i det vardagliga, har de uppfattat att vissa pedagoger inte förstår vad som sägs eller inte kan tillgodogöra sig våra styrdokument, sier operasjonsleder for førskolen, Kristina Öhrn, til SVT Nyheter.

Testen er designet av kommunen. Den består av to muntlige prøver der personalet må lese opp en informasjonstekst og et ukentlig brev, og deretter rapportere det til rektoren, og en skriftlig del der den ansatte må sende en e-post til rektoren der de svarer på spørsmål om seg selv. Formålet med testene er å se hvordan behovene ser ut og hvilken kompetanseutvikling kommunen trenger å få på plass.

Undersøkelsen av personalets språkkunnskaper vil finne sted i løpet av høsten. Personale som vurderes å ha for dårlige svenskkunnskaper til å kunne fungere i sin nåværende stilling, kan bli omdisponert.

 

 

Kjøp bokpakke med «Hypermoral» og «Politisk kitsch» av Alexander Grau her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar 🙂