Sakset/Fra hofta

En gang var BBC et fyrtårn for uavhengig og redelig journalistikk. Den tid er ugjenkallelig forbi. Forfallet har vært synlig lenge, men når de nå har gitt etter for press og endret titler på sine nyhetssaker fordi noen ble krenket, er bunnen nådd.

Den 22. mai i 2017 sprengte den 22 år gamle selvmordsbomberen Salman Abedi seg selv i luften under en konsert med Ariana Grande i Manchester Arena. 22 mennesker ble drept, 119 ble skadet.

BBC fikk vite at selvmordsbomberen hadde blitt observert i bønn i foajeen til Manchester Arena, noe de fant såpass oppsiktsvekkende at de brukte det i en tittel:

‘Arena bomber “seen praying an hour before blast”’

Tidsskriftet Spiked avslører så hva som skjedde:

Is reporting the news Islamophobic now?

You might say that’s newsworthy. After all, the Manchester attack was the deadliest terror attack in Britain for many years, and it was committed by an Islamist terrorist who believed he had God on his side as he murdered children, young people and parents in cold blood; his youngest victim just eight years old.

Men en slik overskrift ville ikke «Det britiske muslimske råd» vite av. Det tok sin tid før de fant tittelen, men så skjedde ting raskt:

The original headline on the BBC News homepage, ‘Arena bomber “seen praying an hour before blast”’, was deemed ‘unacceptable’ by Miqdaad Versi, spokesman for the MCB, on Monday evening. He said the MCB’s Centre for Media Monitoring was ‘raising a complaint’.

The following morning Versi trumpeted that the BBC headline had been ‘corrected’. ‘To put an unverified, misleading, and frankly irrelevant claim as the headline on the front page of the news website, was wrong. Prayer is not an indicator of terrorism, nor relevant to terrorist activity’, he said. A similar headline from the Guardian, which he also attacked, remains online.

BBC fikk anledning til å uttale seg, uten at det egnet til å berolige:

When contacted for this piece, BBC News said: ‘We received feedback from the MCB and others both internally and externally about the story.’ But it stressed that it made the change only after reviewing the story and headline for accuracy, as it regularly does with all its output: ‘The BBC makes its own editorial decisions.’ Readers can make up their own minds.

Det er riktig at leserne både kan og bør gjøre seg opp sin egen mening, alltid. Men, hvordan skal lesere som i årtier har lært seg at de kan stole på BBC, kunne vite at BBC bøyer seg og endrer virkeligheten slik at den passer for eksempel Det britiske muslimske råd?

Tro ikke at denne praksisen ikke også har funnet veien til norske redaksjoner. De har kanskje ikke gått inn og endret titler i ettertid, men hvor mange eksempler på hvitvasking og fortielse trenger norske lesere å få, før de forstår at hovedstrømsmediene gir et falskt virkelighetsbilde?

Nå kan du både lese Document, se DOCTV og høre oss som podkast. Få den usminkede virkeligheten fra Document!