Arild Hermstad (MDG) er samferdselsbyråd i Oslo, og ville stenge vei for biltrafikk. Men etter sterke reaksjoner må han slå full retrett. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

MDG ville stenge Kongsveien i Oslo for biltrafikk, og prioritere syklister. Men de hadde ikke snakket med verken byrådspartner AP eller bydelspolitikerne. Etter kun få dager må MDG krype til korset og avblåse hele planen. – Veldig uryddig, sier AP-politiker om sin rødgrønne kollega

Det var forrige uke samferdselsbyråd for MDG i Oslo, Arild Hermstad, opplyste om planene for å stenge Kongsveien for biler, forteller Aftenposten.

«Dette er et strakstiltak for sykkel i koronatiden som jeg er veldig glad for at vi får på plass», sa Hermstad da.

Denne veien er nokså trang i en del passasjer, og det kan være krevende å få plass til både syklister, fotgjengere og biler. MDGs løsning var rett og slett å fjerne bilene. Dette førte til en rekke protester:

«Stengingen vakte sterke reaksjoner hos mange lokalt. Lokalpolitikerne i bydelsutvalget var ikke blitt hørt i forkant. Også de borgerlige har reagert kraftig, og det samme gjorde Aps lokallag på Nordstrand», skriver Aftenposten.

Avisen spurte Frode Jacobsen, gruppeleder for Ap i bystyret, om saken. Han la ikke skjul på at han ikke kjente til stengningen før avgjørelsen fra byrådspartneren ble presentert offentlig.

«Dette kom brått på oss. Vi var ikke klar over det», sa han.

Han varslet at han hadde stilt noen spørsmål om saken som han ventet svar på.

«Jeg forstår reaksjonen fra lokalbefolkningen og stiller meg også undrende til dette vedtaket»,  la han til.

Også Arbeiderpartiets lokallag i området mener seg ifølge Aftenposten overkjørt av det rødgrønne byrådet:

«En av dem som reagerte kraftig, var Asbjørg Lyngtveit, leder i Nordstrand Ap. Hun forteller til Aftenposten at hun allerede i vår ble kontaktet av MDG lokalt, som luftet forslaget.

– Jeg vendte tommelen ned på grunn av koronasituasjonen, sier hun.

Deretter hørte hun ikke mer – før hun leste i lokalavisen om det. MDGs lokallag hadde tatt opp saken direkte med «sin» byråd fremfor å gå veien om bydelsutvalget, forteller de til Nordstrands blad.

Lyngtveit kaller fremgangsmåten «veldig uryddig».

Aftenposten skal ha bedt Hermstad om en kommentar til både byrådets fremgangsmåte og den sterke kritikken.

Et døgn senere kom i stedet en pressemelding fra Hermstad. Han og hans etat (Bymiljøetaten) snur 180 grader, og avblåser hele prosjektet.

«…vi landet på utsette prøvestengningen i denne omgang», sier Hermstad blant annet i pressemeldingen.

Ifølge Aftenposten skal ikke Kongsveien være en spesielt trafikkert vei. Denne typen tiltak fremstår derfor ikke som presserende.

«Normalt kjører det i snitt det rundt 5000 biler daglig på den 2 kilometer lange strekningen. I Oslo-sammenheng er dette bare en middels trafikkert vei.

I perioden 25. mai til 7. juni har i snitt bare 450 biler passert kl. 07–09 og 640 biler kl. 15–17.

Stengningen av veien slik MDG foreslo, ville fått store praktiske konsekvenser for beboere og lokalmiljø:

«Problemet, sett med bilistenes øyne, er at det ikke finnes gode alternativer. Enten må man kjøre en 6 kilometers omvei rundt, eller man må kjøre ned bratte boligveier uten fortau og med stedvis plass til bare én bil i bredden», skriver Aftenposten.

Også FrP har vært på banen:

Lars Petter Solås sitter både i bydelsutvalget på Nordstrand og i Frps bystyregruppe. Han spør hvorfor saken ikke er blitt utredet eller tatt opp lokalt og hvordan det kunne kalles et koronatiltak.

«Frp mener at man her starter i feil ende. Man må gjøre gode vurderinger og undersøkelser før man gjennomfører tiltak. Jeg er, som lokalbeboer, enig i at Kongsveien ikke er en vei etter dagens standard. Men nettopp derfor må vi ha gjennomtenkte løsninger», sier Solås,

Det er foreløpig uklart om MDG og bymiljøetaten i Oslo vil presentere andre løsninger for dette området.

Kjøp T-skjorten her!




Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.