Sakset/Fra hofta

Hijabkledde modeller er bare sååå in. Alle må ha en. Uansett hva slags produkt man selger og markedsfører. For nå selger vi globalisme, likestilling og godhet, ikke kjedelige praktiske varer som folk trenger i hverdagen eller litt glamour for å pynte på den.

I denne misforståtte markedsføringen kom L’Oreal litt ut og kjøre. For hvem tror at man selger hårprodukter for kvinner uten å vise en dame med pent hår? Vel, L’Oreal, tror det. En pen kvinne med hijab illustrerer deres hårprodukter – «because she’s worth it».

Vi kvinner, som vel må ansees for å være potensielle kunder her, har ikke tenkt til å kjøpe shampoo eller balsam fra en modell med tildekket hår. Sånn er det bare. «Because I’m worth it»? No, no, you’re not, love. We cannot see you hair!

L’Oreal selger neglelakk også – her er mitt tips til neste reklamekampanje.

Amena Khan fra Leicester i England ble håndplukket til L’Oreals hårpleiekampanje. Hun er den første hijabkledde modellen de har brukt.

Men så ble det hele litt flokete og hijabmodellen ble nødt til å slutte etter at noen oppdaget at hun hadde lagt ut anti-Israel meldinger på Twitter. L’Oreal hadde historisk sett ikke det aller beste rullebladet når det gjaldt nazisme- og fascismesympatier, så dette ble hårsårt.

Amena Khans twittermeldinger var som følger:

«Israel er barnemordere». Og hvis Allah vil, så er det bare et spørsmål om tid før vi ser slutten på Israel.

Ja, nei, dette var jo ikke så sveisent. Hun angrer selvsagt (L’Oreal betaler godt). «Diversity» er jødefritt i Amenas hijab-univers.

Hun diskriminerer ikke. Bare så lenge Israel legges øde…

Det bør vel være en ledig jobb i markedsavdelingen til L’Oreal nå, for den forrige modellen som var det etterlengtede transkjønnet (årsaken til at jeg høyst uvillig er tvunget til å dele toalett med menn på barer i Oslo) måtte sparkes i september etter at hun skrev på Facebook:

‘Honestly I don’t have energy to talk about the racial violence of white people any more. Yes ALL white people.’

Munroe Bergdorf forstår fremdeles ikke at dette kunne tas ille opp. Reaksjonene på hennes påstand om hvit rasisme bekreftet at det er slik, mente hun.

Alle har så mange politiske meninger om dagen! Skulle ikke disse modellene bare være pene og dumme da? Hvor ble det av Tause Birgitte? De må rive seg i håret i L’Oreal. Jeg håper ihvertfall at de gjør det.

Siden tilstedeværelsen av hår ikke er så fryktelig viktig i L’Oreals reklamer, så kunne de kanskje bruke noen tøffere damer som modeller? Hva med de iranske som barberer av seg håret for å slippe å bruke hijab?

Endelig en som er «worth it».

Daily Mail

Kjøp Kent Andersens bok her!