Nytt

Transport for London er blitt tvunget til å droppe en trafikksikkerhetskampanje av en verdi til 2 millioner pund på grunn av en tegnefigur som viser en fire år gammel jente med hijab.

Tegningene er illustrasjoner i en barnebok som distribueres til barnehaver. Kampanjen er ment for 3-4 åringer.

The £2 million campaign was accused of sexualising a child because the hijab is traditionally worn by women only from puberty as a sign of female modesty in front of men. The images are included in children’s books distributed through nurseries and in stories on a website.

Dette er seksualisering av småjenter, mente de som klaget til ledelsen for Transport for London. Gina Khan, en forkjemper for muslimske kvinners rettigheter sier:

«Dere seksualiserer en fire år gammel jente. Det er så enkelt. Grunnen til at en kvinne er tildekket er at menn ikke skal se på henne. Hvordan kan du integreres i samfunnet hvis du har en fire år gammel jente som har på seg hijab?»

Shaista Gohir som leder Muslim Women’s Network UK kommenterte også:

«Det er som å forsøke å la barnet vokse opp altfor raskt. Et barn trenger å bli behandlet som et barn.»

Gohir kritiserer medienes tendenser til å alltid å vise muslimske kvinner iført jihab når mange velger å ikke bruke det. -En slik fremstilling i en lærebok sender signaler til gutter at jenter forventes å dekke til håret sitt, la hun til.

Aisha Ali-Khan, en muslimsk kvinneforkjemper, sier at forleggerne av boken trenger opplæring i flerkultur.

“The hijab is a Saudi-isation of British Muslim identity,” she said. “If you are a Muslim girl and look at these images and see this girl is Muslim and she is wearing a hijab and you aren’t, you will think there’s something wrong with you. It is far too young. You are a child. What are you being modest for?”

En talskvinne for Transport of London la seg helt flat:

«Vi ber om unnskyldning hvis noen har blitt fornærmet eller krenket av innholdet og vi vil ikke bruke disse tegningene i fremtiden.»

The Times   Daily Mail