Sakset/Fra hofta

At tyskerne er et selvpiskende folk som normalt finner seg i å bli oppdratt til enveis-toleranse i møtet med islam, er velkjent. Men under overflaten mumles det, og av og til ender oppdragelses­forsøkene i vranghalsen.

Deutsche Bahn har nylig laget et reklameinnslag som fremstiller det statlige jernbane­selskapet ikke bare som en transport­leverandør, men også som en arena hvor mennesker møtes i gjensidig toleranse. Initiativet kan ikke sies å ha falt i særlig god jord.

Scenen viser en ung mann og en ung kvinne sittende skrått overfor hverandre på toget. Kvinnen har hijab på hodet og leser en bok. Mannen har datamaskinen åpen fremfor seg, men distraheres av tanker om kvinnen. Mon tro hvem som har tvunget henne til å bruke plagget? Familien? Mannen? Og hva er det nå hun leser? Koranen, sannsynligvis. Hva ellers? Han rister distraksjonen av seg, og prøver å konsentrere seg om arbeidet idet han mumler: Hvor sitter nå denne nucleus preopticus? Kvinnen ser opp fra boken og svarer smilende: På hypothalamus. Det er en anatomibok hun leser. «Tid for mer toleranse» forkynner en tekst, innen man avslutningsvis ser de to sittende ved siden av hverandre, tilsyne­latende en faglig diskusjon hvor hun virker klart smartest.

I omtalen av innslaget på sitt eget YouTube-doméne skriver Deutsche Bahn at det er en selvfølge at jernbanen befordrer mennesker fra alle kulturer og religioner. Folk bestemmer seg om de vil lese, jobbe eller bli kjent med et hyggelig menneske. Jernbanen bringer ikke bare folk fra A til B, den bringer også folk sammen.

Akkurat dette fant folk muligens ut av på egenhånd allerede i person­befordringens barndom, og det å gi tyskerne leksjoner i toleranse på toget er neppe det mest presserende av menneske­hetens behov. De negative reaksjonene har da heller ikke latt vente på seg. I kommentar­feltet på YouTube bemerker noen brukere at det er noen helt andre som trenger å lære seg toleranse, at de vil ha seg frabedt å bli oppdratt, at det hele er hjernevask etc. Og mon tro om kvinnen kunne ha giftet seg med mannen?

Reklameinnslaget har hatt en sterkt polariserende virkning, konstaterer Die Welt, som bemerker at den «lille toleranse­leksjonen» har resultert i «hatkommentarer» etter mer enn en million klikk på Facebook på ett døgn. Det er ikke akkurat bare graverende eksempler avisen kommer opp med:

De første hatkommentarene lot ikke vente lenge på seg. Deutsche Bahn skal ha laget «propaganda» og en «eventyr­fortelling», kommenterer brukere.

Er dette blant de angivelig hatefulle ytringene som de sosiale mediene for å unngå million­bøter vil måtte fjerne i henhold til det nye lovforslaget fra den tyske regjeringen? Kommentarene er naturligvis av sterkt varierende eleganse. Andre har skrevet at den muslimske kvinnen etterpå hakket opp mannen med øks. Mange skriver simpelthen at filmen er dum, eller at den tegner et falskt bilde – pinlig, lysår fra virkeligheten.

Faktum er at tyskere flest – som europeere flest – hverken kan fordra det plagget, alt hva det symboliserer, eller den parallell­verdenen det er omgitt av, som får stadig større uvelkomne konsekvenser for deres egen. Vanligvis er dette et ubehag man holder for seg selv. Men påtrengende påminnelser fra en bunnfalsk, elitedomiert offentlighet som står langt fra vanlige mennesker, blir for mye. Så når et glansbilde av gjenstanden for deres antipati forsøkes dyttet ned i halsen, kommer det opp igjen – med eller uten magesyre.

Les også

Hvit mann på NAV -
Finkelstein i Oslo -
Intellektuell harakiri -
Si det ikke er sant -
Normen -
Niqabtreff i Oslo -

Les også