Innenriks

Dagbladet er blant avisene som mest entusiastisk har omfavnet Facebooks Instant Articles-opplegg, dvs at artikler publiseres i sin helhet på Facebook. Men det kommer som en overraskelse at Dagbladet samtidig legger ned kommentarfelt i egen avis, melder Dagens Næringsliv.

Da legger Dagbladet alle eggene i én kurv: Facebook.

– At vi stenger kommentarfeltene må sees i sammenheng med veksten i sosiale medier. Vi har over lengre tid registrert avtakende interesse for debatt i kommentarfeltene, når vi ser bort fra noen få, men veldig aktive gjengangere, sier han til avisen.

Den avtakende interessen redaktør Jon Arne Markussen rapporterer, er for stor del selvforskyldt. Hvis aktiviteten synker, er det fordi avisen er på kollisjonskurs med leserne og ikke ønsker å ta signalene. Da er det ikke sikkert at forflytningen til Facebook gir den gevinsten man ser for seg.

Et annet stort usikkerhetsmoment er takhøyden på Facebook.

Leder av Norsk Journalistlag, Thomas Spence, tenker tradisjonelt rundt presse, støtteordninger og lønnsomhet. Men han har rett i én ting: Et selskap som i dag kontrollerer en stor del av nyhetsstrømmen, har ingen pressetalsmann med navn og ansikt, kun anonyme epostsvar. Det går ikke an å ringe opp en pressetalsmann som siteres med navn og bilde. Det sier noe om at man tenker i helt andre baner rundt ansvarlighet og transparens. Når man samtidig kjenner Facebooks sensitivitet for nakenhet, blir spørsmålene flere. Når man vet at Mark Zuckerberg samarbeider med Angela Merkel for å rense Facbook for politisk uvelkomne meninger, blir betenkelighetene enda større.

Er det lurt å legge alle eggene i denne kurven?

Et annet stort presseetisk spørsmål: Hvem vil tørre å utfordre en gigant som kontrollerer pengesekken din?

john_arne_markussen