Nytt

Document slår Aftenposten i leserengasjement på Facebook, ikke på én enkelt dag, men over en hel uke. Det sier noe om hvilken vei vinden blåser. I et valgår burde flere ta seg det ad notam.

Hva er «trending», sier man på det diffuse sammenfallet av nyhetsstrøm og sosiale medier. Documents profil er en annen enn de stores, som har bredere stofflate og bevisst jakter på klikk. De legger ut flere saker, har større ressurser og får flere likes. Det gjør trenden med en outsider som slår ut en stor aktør som Aftenposten enda mer interessant: Aktiviteten på Facebook sier noe om hva som engasjerer: Documents kritikk av den politiske korrekthet går hjem. Folk vil ikke ha sensur og meningskontroll. Grepet mediene gjorde med å opprette faktisk.no sier noe om at de ikke forstår den underliggende strømmen. Ikke fornærm lesernes intelligens!

Aftenposten la ut 250 saker i uken som gikk, men får bare 29.400 reaksjoner i form av delinger, kommentarer og likes eller andre ideogrammer. Documents 65 saker fikk 29.900 slike reaksjoner på Facebook.

I tillegg kommer alle kommentarene på Documents hjemmeside. Det at mediene trakk opp stigen etter seg, og enten stengte kommentarfelt i saker de visste utløste engasjement, krevde full identifisering, eller nedla hele kommentarfeltet, var et klart og tydelig signal: Man ville ikke kommunisere med leserne. Det sliter naturligvis på tilliten, og fører til at de mest engasjerte takker for seg.

Tilbake blir passive lesere. Det er dét vi ser av statistikken: Mange page likes, men laber aktivitet.

Dette burde mediene i den offentlige samtalens navn være bekymret over.

Hvis vi sammenligner antall følgere på Facebook med engasjement, er signalet enda tydeligere:

Da slår Document alle ned i støvlene, for ut fra dette burde Aftenposten hatt 389 k engasjement, VG burde hatt 452 k, Dagbladet 296 k og Nettavisen 192 k. Her er et mer samlet øyeblikksbilde noen timer senere:

Denne trenden – Documents suksess blant leserne – sier noe om at det finnes understrømmer i opinionen som de store mediene ikke fanger opp. Ikke bare dét: som de aktivt bekjemper. Det er da man virkelig kan bli bekymret: Trumps seier og Brexit har utløst en motoffensiv fra mediene. De kaller det høyrepopulisme, men velgerne lukter at det er et forsøk på brennemerking. De ser at det ikke er noen forsøk på nyansering. Tvert imot. VG hadde sist helg bilaget «Det hvite raseriet», og her sørger de for at Vigrid-leder Tore Tvedt blir stående i samme kontinuum som Sylvi Listhaug. Da er det VG som har et problem.

Men bare hvis velgerne har et alternativ som anstrenger seg for å bevare balansen og være fair.

Konklusjonen må derfor bli: Hvis du vil at norsk offentlighet skal ha mulighet til å orientere seg, må du støtte Document. Vi er et peilemerke som gjør det mulig å navigere.

Støtt oss her!

Mest lest

Den franske tragedie

Folkesjela