Journalisten skriver at engasjementet for nyhetssaker på sosiale medier falt i 2024, særlig for NRK, men at den mest delte saken på Facebook i 2024 allikevel tilhørte NRK.
Det voldsomme fallet i Facebook-engasjement skyldes sensur i form av AI, og algoritmer som selskapet i ettertid har innsett at ikke fungerte slik det var tenkt.
NRKs artikkel om naturinngrepene ble likt, kommentert og delt til sammen 82.181 ganger i fjor, noe som er over dobbelt så høyt engasjement som artikkelen på andre plass.
NRK måtte imidlertid se seg slått av både VG og TV 2 i kategorien mest engasjerende nettsteder.
Unnskyldningene florerer, og en av de mest brukte er at NRK ikke lenger bruker Facebook like mye som før.
Det er selskapet Web64, som også står bak delingsovervåkningen Storyboard, som presenterer listen.
Olav Hjertaker i Web64 hevder så at trenden for alternative medier enten har flatet ut eller er nedadgående, skriver Journalisten.
Han viser så til at Document fortsatt er nummer seks på listen over totalt engasjement, men at vi ikke hadde noen saker innenfor topp 10 i fjor.
Slik kan man altså bruke tall. Man kan enten gjengi dem slik de er eller tilpasse dem.
Document Media er i særklasse størst av de såkalte alternative mediene, og er i stadig vekst. Hjertaker sier ingenting om at vi hadde nesten dobbelt så stort engasjemet som Aftenposten, og han nevner heller ingenting om at Document ved flere anledninger hadde saker inne på topp 10-listen når man ser på månedsvis engasjement.
Mest oppsiktsvekkende, men slett ikke overraskende, nevner heller ikke Web64 noe som helst om at av de 16 mest engasjerende journalistene, hadde Document hele 7.

Skjermdump fra Storyboard
Det er ingen grunn til å la seg lure av medias forsøk på å skjule Documents suksess og engasjement. Vi er en nettavis i stadig vekst, og selv om vi bare fikk en sjetteplass, noe som var det samme som året før, taler statistikken sitt klare språk.
I 2023 hadde Document et samlet engasjement på 3,309,454. Dagbladet på 5. plass hadde da 6,743,892, og Nettavisen på 4, hadde 7,187,007.
I 2024, så hadde Document på 6. plass 2,136,928, mens Dagbladet på 5 hadde 2,288,672, og Nettavisen på 4 hadde 2,733,883.

Skjermdump fra Storyboard

Sjermdump fra Storyboard
Man skulle kanskje tro at Hjertaker i Web64 ser hva den statistikken viser? Document har nemlig tatt innpå sine konkurrenter på en nesten dramatisk måte.
Hvordan man klarer å lese disse, og de andre tallene fra Web64 på en annen måte enn at Document er den raskest voksende medieaktøren i Norge, er ganske uforståelig.
Det må også legges til at selv om alle nettaviser har blitt rammet av Facebooks sensur for 2024, så kan det virke som alternative medier har fått lide mest. En statistikk om dette er nok imidlertid alt for mye å håpe på.
Kjøp «Et konservativt manifest» av Jordan Peterson her!