Sakset/Fra hofta

Nettstedene Document og Human Rights Service gjør det godt på listen over medier som har flest delte saker i sosiale medier.

Tall fra analysetjenesten Storyboard viser at Document er det tiende største norske nettstedet i antall delinger på sosiale medier de siste 30 dagene, skriver Klassekampen.

Mens det månedlige antallet delinger av Document-saker i første halvdel av 2015 lå stabilt mellom 30.000 og 40.000, teller Storyboard hele 230.000 delinger i mai i år.

Storyboard en dag i mai. Document og HRS ligger høyt på lista over landets mest delte saker. Til venstre enkeltsaker, til høyre alle delinger summert.

– Har gått under radaren

Human Rights Service-nettstedet rights.no ligger på 15. plass. Begge nettstedene lå inne på topp 30-lista for 2016, men de har klatret det siste året.

– Analyseverktøyet Storyboard henter inn rundt 5.000 norske nyhetssaker og 1.500 blogginnlegg daglig, opplyser Storyboard-sjef Olav Hjertaker. Han har fulgt veksten til Document og HRS, som ble lagt til i Storyboards oversikt i henholdsvis 2014 og 2015.

– Jeg tror disse nettsidene har gått litt under radaren, sier han og viser til at ingen av dem regnes med i de store, tradisjonelle medieundersøkelsene, sier han,

Hege Storhaug, informasjonsansvarlig i HRS, mener mange norske journalister mangler kunnskap om islam og innvandring.

– Norske medier har langt på vei gjort seg irrelevante i mange år på det viktigste temaet, nemlig islam og innvandring. HRS har opparbeidet seg høy troverdighet på feltet gjennom årene, sier hun.

Tolg følger nøye med

Storhaug opplyser at redaksjonen til HRS, som teller tre personer, ikke har utarbeidet noen strategi for sosiale medier. Det har derimot Document, hvor skribent og sosiale medier-ansvarlig Hanne Tolg følger nøye med på spredningen av sakene som det innvandringskritiske nettmagasinet får på Facebook, skriver Klassekampen.

– Vi har valgt Facebook som hovedsatsing. Det viktigste er å få en sak til å ta av. Det vet vi ikke alltid når skjer, men vi ser at saker fort sprer seg og skaper stort engasjement, sier Tolg.

– Vi har veldig aktive lesere som kommenterer og deler mye. Og det er jo gratis spredning for oss, legger hun til.

Puster Aftenposten i nakken

Klassekampen konstaterer at Document puster Aftenposten i nakken. Avisens sjefredaktør Espen Egil Hansen syns det er helt naturlig, ettersom «Document befatter seg i stor grad med innvandringsrelaterte saker, og det er de sakene som deles mest», som han sier.

– I mars skrev Rustad at «det finnes understrømmer i opinionen som de store mediene ikke fanger opp». Hva sier du til det?

– Det er jeg enig i. Vi har vært for dårlige til å stille spørsmål rundt de sakene som er viktige for mange, som de raske endringene i jobbmarkedet og skepsisen mange har til en innvandring som går for fort.

Han har imidlertid ingen plan om å konkurrere med Document og Human Rights Service om innvandringsstoff.

– Når vi dekker innvandringssaker, er det vår ambisjon å være nyanserte. Det er jo ikke det beste grepet hvis man kun har som mål å bli delt, sier han.

10. plass

– Hva synes du om at Document nå ligger på tiende plass over nettsteder med mest delte saker foran etablerte medier som Dagens Næringsliv og Aftenposten, Hanne Tolg?

– Dette er nye opplysninger for oss, og det er vi veldig fornøyd med. Vi ønsker å bli et større og reelt, konservativt alternativ til resten av riksmediene, sier Tolg og viser til at nettstedet har utvidet til å også publisere NTB-meldinger og artikler om kunst og kultur.

 

Klassekampen: Islamkritikk på deletoppen