merkel.zuckerberg

En tidligere Facebook-ansatt har røpet at Facebook aktivt går inn og løfter frem politiske saker som de liker og holder tilbake artikler som ikke stemmer med deres verdier og syn. Stifteren og hovedeier Mark Zuckerberg har alliert seg med Angela Merkel og lovet henne at de skal fjerne politisk støtende innh0ld.

Siden Facebook er blitt hovedkanalen folk leser nyheter gjennom, er dette en urovekkende utvikling. Det gir Facebook en mulighet til å forme folks oppfatning, uten at Facebook har noe ansikt, slik en redaksjon har. Facebook har ingen redaktør, ingen kjente journalister, og ingen som svarer på kritiske spørsmål om hvorfor ting er fjernet eller forsinket. Denne manglende “accountability” er et stort tilbakeskritt for pressefriheten. Facebook har spist seg inn på tradisjonell presses enemerker, gjennom teknologisk innovasjon. Nå bruker de dette fortrinnet til å pushe en politisk agenda. Og det er ingen å stille spørsmål til.

Det den tidligere ansatte sier om Facebook stemmer godt overens med det Mark Zuckerberg selv har sagt offentlig.

The ex-journalist revealed that they would regularly exclude US conservative topics  for the section even if they were trending on the social network. “I believe it had a chilling effect on conservative news,” the curator, who identified as politically conservative, told tech site Gizmodo.

Facebook har stor makt ved å bestemme hva som er “trending”, hvilket saker som får god respons. Men Facebook har makt til å manipulere “trendingen”. Det er dette som skjer, ifølge den tidligere ansatte.

ANNONSE

“Depending on who was on shift, things would be blacklisted or trending,” the source said. “Popular conservative topics wouldn’t be trending because either the curator didn’t recognise the news topic or they had a bias against [it].”

Allegedly suppressed topics relate to known conservative figures such as American news aggregator the Drudge Report, politicians Mitt Romney and Rand Paul.

Zuckerberg uttrykte seg nylig på en måte som viste at han var motstander av Donald Trump og anser ham som en farlig person.

At Facebook’s recent developer conference, CEO and founder Mark Zuckerberg was unusually outspoken, indirectly criticising Republican Presidential hopeful Trump. “I hear fearful voices calling for building walls and distancing people they label as ‘others,” he said. “I hear them calling for blocking free expression, for slowing immigration, for reducing trade, and in some cases, even for cutting access to the internet.”

Gizmodo also reported that Facebook employees were seriously considering whether they had a moral responsibility to prevent a Trump victory in 2017 via the Facebook platform, although the Silicon Valley giant insists it never tries to influence people on how to vote.

Dette er standard politisk korrekthet: Man har mandat til å påvirke den demokratiske prossessen “ovenfra” eller i kraft av å ha rett. Hvem som har gitt dem denne retten? Overbevisningen om å ha de riktige idealene og stå for det rette. Dette er en type sirkelargumentasjon som ofte har ført galt av sted. At så mange mener det samme og føler de har rett til å gjennomtrumfe sitt syn, endog straffe de som er uenige, er ikke bra for demokratiet.

Både Twitter og Facebook har nå journalistteam som utvelger saker som trender, favoriserer saker de liker og holder saker de misliker tilbake.

“We would get yelled at if it was all over Twitter and not on Facebook,” said a former curator.

At tradisjonell presse nedbemanner og teknologigigatene bak sosiale medier oppbemanner, bør påkalle større oppmerksomhet. Er disse redaksjonene bundet av presseetiske regler slik den gamle pressen er? Eller setter de sine egne regler? Slik ser det ut. Nakenhetsreglene til Google virker merkelige og ute av sync med ytringsfrihet. Der det før var redaksjoner som sto frem og svarte, er det nå anonyme talsmenn. Dagbladet vil legge alle eggene i Zuckerbergs kurv med å presenterer stoffet på Instant Articles. Samtidig har Dagbladet stengt adgang til kommentarfeltet på nett. Hvordan blir leserdebatten på Facebook?

Avsløringene av filtrering av artikler er overensstemmende med hva document har erfart. Fra tidligere en enorm boosting-effekt har vi sett artikler som nesten ikke har nådd ut, selv om alt lå til rette for det.

http://www.telegraph.co.uk/technology/2016/05/09/facebook-hides-conservative-news-from-its-homepage-former-employ/

 

ANNONSE
Liker du det du leser? Vipps noen kroner til Document på 13629