Feature

Pakistanske myndigheter har stengt tilgangen til Facebook og youtube pga Everybody draw Mohammed Day-kampanjen.

Det er ikke noe nytt av islamister og fanatikere i Pakistan reagerer på alt som handler om tegninger av Muhammed. Det er som å trykke på en knapp. På bildet brenner demonstrantene det norske flagget, som de tror er det danske.

Mer interessant er utfordringene for Facebook og youtube: det er nye sosiale medier som blir arena for konflikten mellom Vesten og islam i spørsmålet om ytringsfrihet.

Utløsende denne gang var truslene mot South Park og Comedy Centrals knefall og sensur.

By Friday the Facebook page had attracted 105,000 fans — and five pages of crude manipulated pictures and caricatures. Pages denouncing the competition and calling for a boycott of the May 20 competition attracted far more fans.
Facebook expressed disappointment at being blocked and said it was considering whether to make the offending page inaccessible in Pakistan.
YouTube, the Google-owned video-sharing site, said it was «working to ensure that the service is restored as soon as possible».

Brukerne i Vesten betyr mye mer enn brukerne i Pakistan. Hvis Facebook skulle velge å innføre politisk korrekt sensur risikerer de å pådra seg vreden fra engasjerte samfunnsmennesker i Vest som ikke finner seg i at muslimer kan true South Park til taushet.

Men det er også en pris å betale for å tillate at de samme menneskene bruker Facebook til satire i ytringsfrihetens navn. Kommersielle aktører liker ikke å måtte velge, men det må de i dette tilfellet: ytringsfrihet eller sensur?

De store nye sosiale arenaene er dermed blitt slagmark for den viktigste kulturkollisjonen
i vår tid.